donderdag 2 februari 2023

Maria Lichtmis

Toen wij in België kwamen wonen hebben we de traditie van het pannenkoekenbakken op 2 februari, Maria Lichtmis, geadopteerd.
Ook hier op het katholieke eiland wordt dat gevierd, dus we waren al helemaal mee :-)
Afgelopen twee weken werd er in de supermarkten ook al aandacht aan besteed en was bij de Continente zelfs een soort keukenblokje neergezet, dat aangekleed was om pannenkoeken te kunnen bakken.
Normaal bak ik altijd pannenkoeken met een mix van meneer Honig, maar vandaag heb ik ze, net als iedereen hier, van scratch gemaakt.
Ze zijn goed gelukt, smaakten heel lekker en waren heel groot, want ik heb hier geen middelste koekenpan :-)

5 opmerkingen:

Marthy zei

Ik ben katholiek opgevoed en kan me Maria Lichtmis goed herinneren maar wij aten beslist geen pannenkoeken op die dag. Had ik het maar geweten dan had ik op 2 februari pannenkoeken gebakken, ik ben er gek op.

Bertiebo zei

Ik heb het het hele artikel over Lichtmis doorgelezen. Maar ik snap nog niet wasr die pannenkoeken vandaan komen. Ja het is een traditie, maar waarom of waardoor. Wel erg leuk overigens

Jolande zei

Dat heb ik wel eens opgezocht, maar daar daar worden verschillende redenen voor gegeven.
Ik heb er allemaal niet zoveel mee, maar ik hou van tradities én pannenkoeken, dus hebben we pannenkoeken eten op 2 februari toegevoegd aan onze tradities. :-)

Mormorsweb.blogspot.com zei

Leuke traditie, pannekoeken op Maria lichtmis. Hier hebben we Kjørmes knud ;-)

Jolande zei

Ik heb je verhaal over Kjormes knud gelezen,leuk!
Het lukt me met geen mogelijkheid om een reactie op je blog te plaatsen, wat raar is, want het is ook een blogspot.
Altcode voor streepje door de o lukt ook al niet, het zal wel spoken bij blogger.