donderdag 16 februari 2023

Recept van februari

 Het februari nummer van het Continente Magazine heeft als thema warme schotels voor koude dagen.
Nu is het voor ons eerder lente dan winter, maar ik wilde wel een ovenschotel maken en dat werd Empadão de lentilhas e batata-doce: ovenschotel met linzen en zoete aardappel.
Er stond een uur voor de bereidingstijd, maar ik had al in de gaten dat met al het snijden en de zoete aardappelen die in de oven gepoft moesten worden, ik beter op het dubbele kon rekenen.
Ik begon om half 4 en het was inderdaad veel werk en dan had ik het mezelf nog makkelijk gemaakt door een blik linzen te pakken in plaats van die te gaan koken.
Paul had vrij grote zoete aardappelen gekocht en die werden maar niet gaar, dus sneed ik ze in plakken om ze zo te roosteren, want er moest puree van worden gemaakt.
Echt heel mooi zagen ze er niet uit, maar we stopten ze in de oven.
Na een poos waren ze wel mooi gaar, maar zagen ze eruit alsof er allemaal zwarte draden in zaten.
Ik heb ze geproefd en ze smaakten bitter.
Nou dat ging het dus niet worden, dus hebben we heel erg snel gewone aardappelen geschild, gekookt, puree van gemaakt en toen moest de schotel nog een half uur de oven in.
We konden om kwart voor zeven eten, in plaats van half zes :-)
De schotel smaakte wel lekker, maar ook al zou de puree gelijk goed geweest zijn, vind ik de smaak niet opwegen tegen de hoeveelheid werk.
We hebben nog een portie voor morgen, maar daar blijft het bij, want het recept gaat niet in de herhaling.

2 opmerkingen:

Marthy zei

Ik heb nu al vaak zoete aardappelen gegeten, wat hadden zelfs een goede oogst in de moestuin. Ik schil ze en snij ze dan in blokjes waarna ik die blokjes kook net als gewone aardappelen. Als ze gaar zijn doe ik er een klontje boter bij en een scheut melk en stamp ze dan met een puree stamper. Meestal wordt er met de puree een ovenschotel afgedekt. Misschien zijn jouw zoete aardappelen niet goed geweest.

Jolande zei

Ik denk ook dat ze niet goed waren.
Normaal schillen we ze en snijden ze in frietjes, scheutje olijfolie erover en dan roosteren in de oven;erg lekker.
En als ik puree ervan zou moeten maken zou ik het ook net zo doen als jij.
Normaal kook ik ook nooit met recepten, maar hier heb ik dus het idee opgevat om elke maand zeker een recept uit het magazine te maken; ook een soort taaloefening :-)
Maar er moet toch regelmatig wel iets aangepast worden :-)