woensdag 18 oktober 2023

Faial Dag 1 - Eerste kennismaking met Horta

We hebben de spullen in het huis neergezet en zijn toen vrij snel nog even naar het centrum van Horta gegaan voor een eerste indruk.
Het huis lag niet alleen gunstig om met de auto het eiland te gaan verkennen, het centrum was maar tien minuten lopen.
Aan het eind van de straat kwamen we op de weg die recht het centrum in gaat en uitkomt bij  Igreja da Nossa Senhora das Angústias.

Op het plein voor de kerk was prachtig mozaïk gelegd, met onder andere het wapen van Horta.

Achter de kerk begint de populaire Marina da Horta, waar veel zeilboten een stop maken tijdens hun Atlantische oversteek.
Het liep tegen de avond en het was druk met een aantal roeiboten

en surfers die binnen kwamen.

Aan de overkant zag ik deze vrolijke mural; lopend kon je er niet komen, dus moest ik inzoomen.

Aan de overkant van de haven was Montanha do Pico helemaal te zien!
We wandelden verder en kwamen langs Peter´s Sport Café. Hier komen sinds 1918 zeezeilers wat drinken en/of eten.
Er wordt gezegd dat als je naar Horta zeilt en je Peter´s niet bezoekt, je eigenlijk niet op Horta geweest bent.
Het zat er helemaal stampvol en er was geen tafeltje meer vrij.
Wij wandelden verder en zagen deze mural gemaakt door Breana Field.

Een stukje verderop kwamen we langs de achterkant van Forta da Horta, waar net als in het fort op Terceira nu een hotel met restaurant gemaakt is.

Ik vind zeilboten leuk om te zien, maar als ik zelf zou moeten varen gaat mijn voorkeur toch uit naar een groot jacht; zo eentje als hier in de haven vind ik wel wat :-)
De bemanning van de zeilboten laat hun ´visitekaartjes´ achter in de vorm van kleurige schilderingen op de pier en havenmuren.
De marina heeft de grootste maritieme schilderijen collectie ter wereld.
Het is ontzettend leuk om te bekijken en we liepen er al langs een aantal, die op de pier zouden we een van de volgende dagen gaan bekijken.
Ze allemaal fotograferen ging me wat te ver, dus ik beperkte me tot die met walvissen,
katten,

zeemeerminnen

en draken.
En een paar die ik er echt uit vond springen, zoals dit scheepje in een fles waarvan het scheepje dan ook nog een klomp met een zeiltje was.
Toen we via de hoofdstraat weer terug liepen kwamen we langs de ingang van het fort.
En tenslotte zagen we nog deze mooie mural van Claudia Furtade.
We zijn weer terug naar het huis gewandeld en aan de andere kant van de straat hebben we bij de Continente wat boodschappen opgehaald.
Onze eerste kennismaking met Horta was ons heel goed bevallen.

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Zo veel te zien. Mooi zeg!

Marthy zei

Nou, daar hoeven jullie je niet te vervelen, wat mooi allemaal en sfeervol. Mooie murals ook.