woensdag 13 maart 2024

Sleipnir

 Gistermiddag, toen ik klaar was met Portugees leren en net wat spullen gepakt had om te gaan knutselen, zag ik ineens in mijn ooghoek iets heel groots verschijnen.
Een stukje ervoor zag ik een sleepboot en in eerste instantie dacht ik dat het een boorplatform was.
Zulke dingen moeten natuurlijk altijd bekeken worden.
Ik riep Paul en haalde mijn fototoestel om alvast wat foto´s te maken en daarna door de verrekijker te kijken wat het nu voor schip was.

We konden de naam Heerema lezen en toen hadden we zo gevonden wat het was.
De Sleipnir (genoemd naar de achtbenige hengst uit de Noorse mythologie) is het grootste kraanschip ter wereld!
Het heeft 8 kolommen, vandaar de naam.
En dat grootste kraanschip ter wereld ging zomaar bij ons voor de deur stil liggen!
En toen begon er een middagvullend programma :-)
Linksachter kwam een kraan tevoorschijn
de sleepboot was inmiddels ook bij de boot aangekomen en ging achter de boot liggen.
Aan de kraan werd een kooi bevestigd en we dachten dat er mensen op/af de boot zouden gaan naar de sleepboot, of misschien bepaalde benodigdheden.
maar nee, de kooi ging een paar keer heen en weer, werd er weer afgehaald en daarna  kwam de kraandrijver langs de wenteltrap naar beden en gebeurde er niet veel meer.
De sleepboot vaarde een stukje verder en bleef daar liggen dobberen.
Wij konden het hele schip goed bekijken, zagen mensen over de dekken lopen, sigaretjes staan te roken enz.
En toen ging de kraandrijver weer naar zijn cabine en begon het draaien met de kooi weer van voren af aan.
Na wat een geslaagde oefening leek, ging de kooi weer naar boven en kwam terug met een paar mensen erin
en die stapten uit op de sleepboot.
Er gingen twee mensen de boot op, maar in totaal kwamen er twaalf mensen af.
Daarna werden er nog een soort zakken naar beneden gelaten, we denken dat daar de bagage van de mensen in zat.
Toen alles aan boord van de sleepboot was, ging die weer een stukje verderop liggen om na een poosje weer naar Ponta Delgada te varen.
Tegen de avond gingen de lichten van de Sleipnir aan en het leek wel alsof de kerstboom op Rockefeller Center in New York aangestoken werd...
Hij is tot 21.00 uur blijven liggen, daarna is hij vertrokken, richting Rotterdam.
Van knutselen is niets meer gekomen, dat kan ik elke dag doen, maar ik denk niet dat we nog snel zo´n bijzonder schip zullen zien en zeker niet zo vlak voor de deur.

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Wat een geVAARte zeg. Superinteressant!

Marthy zei

Geweldig!! Wat had ik graag bij jullie op bezoek geweest samen met mijn fototoestel.