zaterdag 14 september 2024

Água do Alto

 We hadden een labcache gedaan die eindigde in Ribeira Chã en waren van plan om door te rijden naar Vila Franca do Campo om daar op ons favoritete terrasje wat te gaan drinken.
Nu heb ik een kaartje waarop veel kunstwerken van Yves staan die we nog niet gezien hebben,  als we dan ergens komen kan ik zien of er in die plaats een of meer zijn.
Zo had ik gezien dat er in het kleine dorpje Água do Alto twee moesten zijn en omdat we daar langs kwamen, nam Paul de afslag naar beneden, parkeerde de auto op een piepkleine parkeerplaats waar nog net één plaatsje vrij was en ging ik foto´s maken van de kunstwerken.
Toen ik terug kwam op de parkeerplaats zag ik op het infobord dat er twee watervallen moesten zijn op een groen trail en we besloten om die te gaan bekijken.
Dus trokken we onze "de paden op de lanen in schoenen" aan en gingen we op pad. 
Eerst liepen we door één van de twee smalle straatjes die het dorpje vormde.
De dorpskattepoezen lagen overal heerlijk te slapen
We liepen langs een totaal verroestte buis, die vroeger waarschijnlijk diende om het water vanaf de waterval naar het dorp te krijgen.
Het verharde pad ging over in een zandpad, dat enigszins omhoog ging.
Onder ons zagen we kleine poel waar een hele kleine waterval was, maar die was niet te zien vanaf deze kant.
Er waren een aantal jongeren, die zichzelf met behulp van het touw de poel in lieten vallen, net als je wel in films ziet.
Het pad ging onder de buis door en via allemaal stenen moesten we aan de overkant van het stroompje zien te komen, wat nu geen probleem was omdat het al heel lang droog is, maar ik kan me zo voorstellen dat na hevige regenbuien het er hier een stuk wilder aan toe gaat.
Het pad kwam uit, in een droge rivierbedding, waar we het laatste stukje doorheen moesten lopen.
Ik had geen zin om natte schoenen te krijgen, dus die heb ik uitgetrokken en ben op mijn blote voeten verder gegaan.
En aan het eind was een schitterende en heldere poel, met Cascade de Segredo, oftewel de geheime waterval.
Er waren hier ook alleen maar locals die genoten van het koele water en de schitterende omgeving.
Wij hadden onze zwemspullen net meegenomen uit de auto, maar ik heb een poos heerlijk in het water gestaan.
Wat een prachtige plek was dit.
Na een poos zijn we weer terug gewandeld en toen we van het zandpad afkwamen hadden we een mooi uitzicht op het kleine dorpje Água do Alto, dat betekend water van bovenaf en nu weten we dus ook waarom het dorpje zo genoemd is.


2 opmerkingen:

Marthy zei

Die foto van dat watervalletje, dat zie toch alleen maar in films. Sprookjesachtig.

Bertiebo zei

Je bent nog lang niet uitgekeken