maandag 25 juli 2016

Santa Clara

Vanmorgen hebben we de koffers voor de deur gezet en zijn we naar het restaurant gelopen om te gaan ontbijten.
Dit was ook weer een buffet, waar weer keus genoeg was.

Om 9.00 uur vertrokken we met de bus en als eerste reden we naar Santa Clara, om een bezoekje te brengen aan het mausoleum van Che Guevara op de Plaza de la Revolución.
Onder het enorme monument ligt een museum naast het mausoleum.

In het museum zijn allerlei persoonlijke bezittingen van Che te zien, in het mausoleum liggen de stoffelijke resten van Che en 38 kameraden.
Die zijn 30 jaar na hun dood in Bolivia teruggevonden en 1998 overgebracht naar Cuba.
Je mocht geen tassen of fototoestellen mee naar binnen nemen, dus daar zijn geen foto’s van.
Ik ben niet mee naar binnen gegaan, maar heb buiten foto’s van het mausoleum gemaakt en lekker op een stoeprand wat rond zitten kijken tot de groep weer terug was.

Vervolgens reden we door naar het centrum van het stadje.
Daar parkeerde de bus zo’n beetje recht tegenover een cache, maar we hadden geen tijd om te zoeken, want we moesten door naar een sigarenfabriek.
Ook nu mochten we geen tassen of fototoestellen meenemen en hier was dat helemaal jammer, omdat we een heel stuk door het stadje liepen en er nu geen enkele foto van hebben.
Het was erg warm en klef en omdat we niets mee mochten nemen hadden we dus ook geen water…
Bij de sigarenfabriek aangekomen was er een groep voor ons en moesten we buiten wachten.
De groep ging aan de overkant op een rijtje in een heel klein stukje schaduw staan, maar binnen waren stoelen en daar ben ik gaan zitten, samen met Paul en nog iemand van de groep.
Toen we aan de beurt waren werden we rondgeleid door een lokale gids, die vertelde over hoe de sigaren gemaakt werden.
In de fabriek waren allemaal rijen met tafeltjes, waar mensen meer dan 100 sigaren per dag moeten maken.
Er was ook een stukje voor de leerlingen en er werd gedemonstreerd hoe de sigaren d.m.v. een luchtdruk machine gecontroleerd worden of ze goed zijn om te roken.
In de fabriek was het een kakofonie van geluiden, mensen waren aan het praten, er stond een radio aan, wij kregen de rondleiding, niet te geloven wat een herrie, als je daar toch 8 uur per dag in moet zitten wordt je stapelgek; we waren blij dat we weer buiten stonden.

We gingen naar de overkant van de straat naar het sigarenwinkeltje van de fabriek, zodat wie dat wilde sigaren kon kopen.
Toen we weer naar buiten gingen, liep ik tegen een groot geweer op...ik schrok me gek.
De politie kwam gewapend binnen, de gids zei, dat is het geldtransport, waarvan ik toen bij mezelf dacht, dat is handig, dan hoeven ze niet met al dat geld over straat naar de bank toe...
Later hoorden we dat het dus wel 'ietsje' anders werkt.
Met regelmaat, maar altijd op verschillende momenten komen er gewapende agenten de inhoud van de kassa ophalen, als een soort belasting.
De eigenaar mag een beetje houden om de komende dagen verder te kunnen, de rest moet hij afstaan...

We liepen weer terug door het stadje, weer naar het plein, alleen moesten we nu nog een stukje doorlopen naar de bus toe.
Paul heeft nog een snelle poging gedaan om de cache te vinden, terwijl ik een beetje achterop bleef hangen en zowel hem als de groep in de gaten te houden, maar er waren teveel mensen en te weinig tijd om even rustig te zoeken, dus dat werd helemaal niets en is hij teruggekomen om de groep niet kwijt te raken en de bus niet te missen :-)

Margriet zei

Lijkt me best eng als je opeens tegen zo'n gewapend persoon oploopt! Jammer dat de cache niet lukte!

Jolande zei

Echt heel eng, want je weet niet wat er aan de hand is, ik schrok me helemaal gek, maar gelukkig liep de gids achter me en die zei gelijk dat het 'geldtransport' was.