donderdag 18 augustus 2016

Santiago de Cuba

Vandaag stonden we om half acht op en gingen ontbijten in het restaurant op de eerste verdieping.


Nou van dit ontbijt kon je echt helemaal niets zeggen, het was echt ontzettend uitgebreid, overal was erg veel keuze van en de live pianomuziek die er was namen we er maar op de koop toe bij.
Om 9.00 uur vertrokken we met de bus om Santiago de Cuba te gaan bekijken.
Als eerste hielden we een fotostop bij de voormalige Moncada kazerne (nu een school) waar de kogelgaten van de revolutie nog inzaten.
Het waren maar weinig kogelgaten, wat Paul de opmerking ontlokte dat ze niet echt hard hun best gedaan hadden :-)

 Dit is een grote stad en daarom rijden er hier wel stadsbussen, maar bij ons worden de varkens zowat nog op een betere manier vervoerd...

 De volgende stop was bij het monument  voor generaal Antonio Maceo op de Plaza de la Revolución.
De omhoog stekende dingen stellen 23 gestileerde machetes voor.
 Bovenop het  monument brand een eeuwige vlam
 en van bovenaf heb je een goed zicht over het grote, troosteloze plein.
 De volgende stop was bij de Cementerio de Saanta Ifigenia
 Toen we daar aankwamen was er een soort wisseling van de wacht, we bleven staan om er naar te kijken.
 Ik dacht even op de stoeprand te gaan zitten, maar er kwam gelijk ergens een bewaker vandaan, die liep te roepen en gebaarde dat ik moest gaan staan...
Ik had aan Uly gevraagd of we vandaag veel moesten lopen was en hij had nee gezegd, anders was ik in het hotel gebleven, maar ik had dus weinig zin om de hele begraafplaats over te gaan sjouwen en ben daarom op een bankje blijven zitten.

Toen ik daar een paar minuten zat trok de bewolking weg en werd het me toch heet, er waren geen bankjes in de schaduw en daarom ben ik naar de begraafplaats gegaan en heb ik op de schuine afrit gezeten tot de groep weer terug kwam.
Van waar ik zat kon ik trouwens ook erg veel graven bekijken.
Paul is wel meegelopen, maar heeft er geen foto's van mogen maken, omdat hij geen kaartje had gekocht.

 Nu gingen we op weg naar het centrum van de stad.
Onderweg kwamen we langs een enorm groot station, maar treinen rijden er niet...
 De bus kon niet parkeren in het centrum, dus moesten we snel uitstappen op Parque Céspedes, waarna we de straat overstaken om Casa de Diego Valázquez te gaan bekijken., wat volgens sommigen het oudste gebouw van Cuba is.
 Ook hier moest je weer 5 euro!!! betalen om foto's te mogen maken, wat niemand van de groep deed.
Op sommige plaatsen zei de gids dat we wel even snel stiekem een foto mochten maken, zodat we er toch een paar hebben.
 Ik vond het er erg somber, veel donker hout.
Nadat we de bovenverdieping gezien hadden en een stuk van de benedenverdieping ben ik in een van de binnentuinen gaan zitten terwijl de groep nog een ander stukje ging bekijken.

Geen opmerkingen: