zondag 3 september 2023

Ophidiaster ophidianus

 Er ligt momenteel best veel rommel op de bodem van het zwembad; voornamelijk hout en wortels, maar af en toe ook wel dingen van plastik.
Vanmorgen tijdens het snorkelen zag ik in de verte iets roods op de bodem liggen en ik dacht dat het ook iets van afval was.
Maar toen ik dichterbij kwam zag ik tot mijn verbazing een schitterende grote rode zeester!

 Vlug riep ik Paul zodat hij ook kon kijken, want zoiets hebben we nog niet eerder gezien tijdens al het snorkelen.
Uiteraard hadden we de onderwater camera niet bij ons, maar omdat dit (voor ons) zo uniek was is Paul toch maar even terug naar huis gegaan om het ding op te halen.
Ik bleef al die tijd de zeester in de gaten houden en zag hoe hij zijn armen bewoog en zich heel langzaam voortbewoog over de bodem.
Paul kwam terug met de camera en het lukte om er een paar goede foto´s van te maken.
Thuis heb ik opgezocht wat het is: Ophidiaster ophidianus, oftewel purple seastar, maar deze was toch echt knalrood.
En ik vind het echt geweldig dat we er eentje gezien hebben in ons eigen zwembad!

2 opmerkingen:

Marthy zei

Prachtig en zo fel van kleur.

Bertiebo zei

Wat mooi! Ja dat is zo'n onverwacht gelukkie.