woensdag 24 juni 2026

Kima

 Paul drinkt af en toe een glas cola, ik drink eigenlijk nooit frisdrank en dat is waarschijnlijk de reden dat we in al die jaren nog nooit KIMA, _DE_ frisdrank van de Azoren, gedronken hebben.
De laatste keer dat we boodschappen deden, kwam ik op weg naar de kassa, door het pad met frisdranken en toen heb ik een flesje meegenomen.
We vonden het heel lekker, met een frisse smaak.
Paul vond het zelfs lekkerder dan cola en gaat i.p.v. af en toe een glas cola nu Kima drinken :-) maar ik hou het bij het ene glas.
 
Nu we het eindelijk geproefd hadden wilde ik natuurlijk wel iets meer weten over deze frisdrank.
Op Portal do conselho Mundial das Casas dos Açores las ik het volgende:


"Kima, geproduceerd door de historische Fábrica de Refrigerantes Melo Abreu, Lda., is een van de meest iconische producten van de voedingsindustrie op de Azoren. Het bedrijf Melo Abreu, opgericht in 1893 in Ponta Delgada op het eiland São Miguel, heeft door de decennia heen de authenticiteit en kwaliteit van zijn frisdranken weten te behouden, waardoor Kima sinds de jaren 50 een waar symbool van regionale identiteit is geworden.

De meest iconische smaak van het merk is Kima met passievrucht, gemaakt op basis van passievruchtconcentraat. Deze drank onderscheidt zich door zijn frisheid, aromatische intensiteit en de balans tussen tropische smaken.

Naast passievrucht biedt Kima een gevarieerd assortiment aan smaken – sinaasappel, ananas en citroen – die allemaal dezelfde toewijding aan kwaliteit en authenticiteit in stand houden.
Kima Melo Abreu is meer dan alleen een frisdrank; het vertegenwoordigt een cultureel en emotioneel erfgoed, dat aanwezig is bij gezellige familiemomenten, gemeenschapsfeesten en in het dagelijks leven op de eilanden. De bekendheid ervan reikt tot over de grenzen heen en begeleidt ook de Azoriaanse gemeenschappen verspreid over de hele wereld, die in deze drank een band met hun geboorteland vinden."

 
 

1 opmerking:

Bertiebo zei

Dat is leuk en nou het nog lekker blijkt te zijn ook...win-win!