donderdag 10 augustus 2023

Kruiden

 Nu alle kruiden weggegooid waren moesten er nieuwe komen.
 Ik maakte een lijst met de Portugese namen en daarmee zijn we naar de supermarkt(en) gegaan.
Op dille na heb ik alles kunnen kopen, maar niet alle kruiden waren te koop in poedervorm, zoals bijvoorbeeld kardamom.
Daarom nam ik een potje peultjes mee en dat was goed voor een poosje bezigheidstherapie :-)
Eerst heb ik alle zaadjes uit de peultjes zitten halen
en daarna heb ik ze fijngemalen met de pepermolen.
Hetzelfde voor de All Spice, die kun je hier alleen in korrels kopen, wat ik dus deed.
Maar de pepermolen deed niets, die draaide helemaal dol, dus stopte ik alle korrels terug in het zakje, plakte dat dicht en sloeg alles kapot met een hamer.
Dat werkte een stuk beter, dat kon de pepermolen  wel aan en ook dat heb ik toen tot poeder vermalen.
Alle labels waren lelijk en bijna onleesbaar geworden door de alcohol en vaatwasser, dus die heb ik van alle potjes af zitten peuteren.
Omdat ik hier geen labelmaker heb, heb ik ze getypt en er toen gelijk de Portugese naam onder gezet, dan hoef ik een volgende keer het wiel niet meer uit te vinden.
Paul had in de tussentijd de plankjes weer netjes in het kastje gezet en nu ziet het er weer uit alsof er nooit iets gebeurt is.
En nu ik zoveel nieuwe kruiden had, kon ik niet anders dan een kruidkoek bakken :-)
Julian stuurde het recept door en ik ging aan de slag.
Ik heb hier geen donkerbruine basterdsuiker, dus gebruikte ik lichtbruine en in plaats van stroop nam ik honing.
Het duurde niet lang of het hele huis rook heerlijk en na een uur haalde ik een prachtig gelukte kruidkoek uit de oven.
´s Avonds namen we een plak bij de thee en het smaakte heerlijk!

1 opmerking:

Marthy zei

Goed bezig geweest en ook nog een kruidkoek, lekker hoor.