vrijdag 30 augustus 2024

Vijgenjam deel 2

 Toen we gisterochtend de supermarkt uit liepen, kwamen we onze mais/vijgenvriend tegen.
We maakten een praatje (voor zover als dat gaat) en vertelden hem dat ik jam had gemaakt van de vijgen die heerlijk smaakte op ons brood.
Nog geen uur later stond hij op de stoep met een zak waar wel zeker 3 kilo vijgen in zat.
Een aantal van de vijgen in de gootsteen.
Ik weet dat je de hele vijg kunt gebruiken om jam te maken, maar dat zou helemaal veel te veel zijn, dus ben ik heel lang bezig geweest met het uitscheppen van al het vruchtvlees.
Voordat ik jam ging maken moesten we natuurlijk wel iets hebben om alles in te kunnen doen, dus zijn we naar Agriloja in Ponta Delgada gereden om jampotjes te kopen.
De dekseltjes zijn los, er zijn goudkleurig, rood-wit geruite, maar wij vonden deze geel met blauwe erg leuk, ze deden ons aan azulejos denken.
Thuisgekomen ben ik dus jam gaan koken.
We hadden gedacht dat 5 potjes meer dan genoeg zou zijn, maar er was nog over, dus die ging in een glazen bakje.
En nu hebben we dus een hele voorraad heerlijke vijgenjam in de koelkast staan.

1 opmerking:

Bertiebo zei

Heerlijk! Jammer dat je zo ver weg woont, hihi