maandag 3 november 2014

Dag 4 Bosnië Herzogovina

We stonden om 8.00 uur op, ontbeten, pakten de laatste spullen in en een uurtje later reden we weg uit Dubrovnik.
Een stad waar we van te voren eigenlijk niets van wisten, maar als we een steden-top  tig zouden hebben, daar heel hoog in zou komen te staan; echt een geweldige stad (ik ben er helemaal verliefd op lol)
Nu gingen we naar Mostar in Bosnië Herzogovina (hierna noem ik het alleen nog maar Bosnië).
We namen de kustweg en op de brug Dubrovnic uit maakte ik deze foto.
 Als je op de kaart de kustlijn van Kroatië bekijkt, zie je dat er een stukje van ongeveer twintig kilometer van Bosnië is.
Toen we Bosnië inreden hadden we uiteraard twee keer douane controle.
Halverwege dit stuk is een restaurant waar we een kop koffie dronken. Het was hier druk, want er was net een bus aangekomen. Bij het restaurant is een tax-free winkel en daar werd druk gebruik van gemaakt.
Wij hielden het bij de koffie en een cache die daar lag.
 Het uitzicht was ook mooi.
 We gingen verder en na zo'n tien kilometer kwamen we weer bij de grens met Kroatië. :-)
De weg ging nu een stukje het binnenland in, langs een laagvlakte met allemaal mandarijn struiken.
Bij Opuzen namen wij de afslag naar Mostar en gingen we nog verder het binnenland in.
Na een poos stonden we weer bij de grens met Bosnië en dat was uiteraard weer goed voor twee controles.
Ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel douane controles we tijdens deze vakantie gehad hebben :-) maar het is erg jammer dat ze tegenwoordig geen stempels meer geven, dan hadden onze paspoorten nu vast vol geweest :-)
 Onderweg zijn we nog ergens gestopt en daar zag ik voor het eerst sharonfruit aan een boom groeien.
Jammer genoeg waren ze nog niet rijp.
 Toen we Mostar binnen reden zag dat er heel anders uit dan we gedacht hadden: plat en lelijk.
We kwamen binnen via het industrieterrein, wat natuurlijk niet echt het mooiste is.
De Tomtom had geen straten van dit gebied en wij hadden geen idee hoe we bij het hotel moesten komen, dus reden we maar op goed geluk naar het oude centrum.
Toen we daar een straat in reden zag ik het hotel! (het geluk is met de domme lol).
 We moesten de auto gelijk in de parkeergarage zetten, want op straat mocht je niet staan.
Daarna kregen we gelijk de sleutel van de kamer, want die was al klaar.

Hij was lekker ruim en er stond een extra bed, wat wij gebruikt hebben om de koffers op te zetten.
 Nu konden we op pad om Mostar te bekijken.