zaterdag 25 augustus 2018

Rondreis West USA Dag 13 - Santa Fe El Rancho de las Golonndrinas 1

Nu we extra tijd in Santa Fe hebben leek het ons leuk om in het openlucht museum te gaan kijken.
Dat was niet zo heel ver bij ons hotel vandaan.
El Rancho de Las Golondrinas: De Ranch van de zwaluwen.
maar het eerste dat we zagen toen we door de poort liepen was deze mooie vlinder.
Buiten het hoogseizoen en op een doordeweekse dag waren er niet veel bezoekers, dus we hadden het park bijna voor onszelf.

Als eerste kwamen we op La Placita (de binnenplaats)
Er waren vrijwilligers bezig met ambachten en daarom brandde er vuur  in deze bijenkorfvormige ovens die hornos genoemd worden.
Vanuit heel New Mexico zijn (nu gerestaureerde) gebouwen en historische attracties naar dit museum gebracht.
Ik vond het erg leuk om nu dingen in werkelijkheid te zien, die ik in mijn miniatuur adobe heb gemaakt, zoals de haard in de hoek.
Dit kruidenrekje vond ik eheel mooi.
Omdat het zo rustig was hadden de vrijwilligers alle tijd om met ons te praten en dingen te laten zien.
Deze twee waren bezig met wol kaarden en spinnen met een spintol
De mevrouw nam ons mee in een van de huisjes waar verschillende weeftoestellen stonden en liet zien hoe ze kleden maakt.
Langs de muren hingen allemaal strengenwol, die zelf geverfd zijn met natuurlijke materialen.
Wat ik zo mooi vond waren de rekken met allemaal verschillende tinten van een kleur, zoals hier de rode.
In de deuropening van de kerk zat Keith ornamenten en sieraden te maken van blikjes.
Met hem hebben we heel lang staan praten over van alles en nog wat, een bijzonder leuke, getalenteerde man.
Op een gegeven moment haalde hij uit een tas die naast hem stond een zakje waarin oorbellen zaten en gaf die aan mij.
Ik bekeek ze, zoals ik al meerdere ornamenten bekeken had, en gaf ze weer netjes terug, maar het bleek een kadootje te zijn: zo leuk!
Op dat moment had ik geen oorbellen in, dus heb ik deze gelijk ingedaan, ze waren zo licht ik voelde ze niet eens.
Toen hebben we toch ook nog maar even een blik op de kerk geworpen :-)
In het laatste huisje rondom de binnenplaats vond ik dit bedje wel apart, een soort van hangmatje voor babies.

1 opmerking:

Margriet zei

Leuk dat het zo rustig was dat je gezellig kan gaan staan kletsen met de mensen daar. Lief dat je oorbellen kreeg!