woensdag 12 juni 2019

Rondreis Deep South USA - Dag 22 USS Yorktown 1


Voor vanmiddag werd er regen voorspeld en daarom was ons plan om vanmorgen naar Boone Hall Plantation te gaan en vanmiddag het vliegdekschip USS Yorktown te bekijken, maar Boone Hall bleek op zondag pas om 12 uur open te gaan, dus draaiden we het programma om en reden vanmorgen eerst over de Arthur Ravenel Jr Bridge naar Patriot Point.

De USS Yorktown.
Het waaide ontzettend hard en daarom heb ik aan twee kanten knopen in mijn rok gemaakt, anders was ik vast omhoog gewaaid :-)
We kwamen binnen via een platform dat eigenlijk een lift voor de vliegtuigen is.
We hadden gedacht zo'n twee uur hier rond te kijken, maar het werden er vier.
Het schip is zó ontzettend groot en we wilden natuurlijk alles zien.
We begonnen in de ruimte waar de vliegtuigen staan, nu was dat een museum met allemaal verschillende vliegtuigen.
In een replica van de Apollo 8 capsule kon je de lancering en landing bekijken en meemaken.
Het leek me leuk om een keer in zo'n ding te kunnen kijken, dus ik ging in de rij staan terwijl Paul ergens anders rondliep.
Er konden maar 3 mensen tegelijk en ik had het geluk dat 4 mensen voor me het wel geloofden en wegliepen.
Net voordat ik aan de beurt was kwam Paul aanlopen en toen konden we er samen inkruipen.
De bewegingseffecten maakten dit een erg leuke ervaring.
Er bleken 5 tours te zijn die allemaal door een ander gedeelte van het schip gingen. De route was aangegeven met pijlen en nog liepen we af en toe verkeerd.
Een wirwar van gangen die ons langs allerlei verschillende ruimten bracht.
De (de)briefing room
Administratie
Stomerij
Een echt postkantoor.
Regelmatig stonden er ook vitrinekasten met modellen van vliegtuigen en boten.
Na een tour kwamen we boven bij de ruimte waar een vliegtuig doorheen ging naar de lift, nu hadden we een mooi uitzicht op de kade.
De volgende tour bracht ons in de kantine
dee mess zag er een stuk sjieker uit, verschil moet er zijn...
We zagen een drukkerij
En kwamen langs de gevangenis
Aan het geraamte op het bovenste bed te zien kreeg je daar niet eens water en brood :-)
Er was een kapper
en een winkeltje waar ze snoep konden kopen.
Ik ging even naar het toilet toen we daar toch langs kwamen en dit weetje zat aan de binnenkant van de deur.
Nieuwsgierig als ik ben keek ik ook op de andere deuren en ook daar stonden allerlei leuke weetjes op vermeld, Paul stond zich buiten af te vragen waar ik toch zo lang bleef :-)
We kwamen weer uit op het dek met de vliegtuigen en gingen daarna een trap omhoog voor de volgende tour.

2 opmerkingen:

Margriet zei

Wat ontzettend leuk om te zien!

Bertiebo zei

Wat een reis is dit en wat zie je toch veel. Geweldig!