vrijdag 22 juli 2022

Terug via de oude weg

Nadat in het centrum van Nordeste klaar waren moesten we nog een Waypoint controleren bij Miradouro da Ponta do Arnel.
Daarna zouden we nog een stuk van de kustweg richting Povoacao gaan bekijken.
Onze eerste stop was op Miradouro da Vista dos Barcos, waar we Farol do Arnel en het haventje vanaf de andere kant konden zien liggen.

De eerste keer dat wij bij Miradouro da Ponta do Sossego kwamen, was er helemaal niemand, tegenwoordig is het net als onze miradouro een punt waar toeristenbussen stoppen en dus heel wat drukker.
Voor de verschillende uitkijkpunten ligt een tuin, waar je niet in mag en die heel goed onderhouden wordt.
Vanaf de miradouro zijn de steile rotswanden goed te zien.
Op dit mooie plekje hebben we onze lunch gegeten.
Ook op deze miradouro wonen heel wat kattepoezen, die verzorgd worden door de tuinmannen.
Ook de canna lelies bloeien.
Op de miradouro kun je bovenlangs van de ene naar de andere kant, maar er gaat ook een pad een stuk lager
In de diepte ging een bootje voorbij.
Van een van de uitkijkpunten in de richting van Nordeste, kijk je uit op een klein bergdorpje.
Terwijl we op de miradouro rondkeken, zagen we de wolken steeds lager komen.
De weg richting Povoacao ligt regelmatig helemaal in de wolken en omdat je dan helemaal niets ziet veranderden wij ons plan en gingen we nu van Nordeste richting huis rijden over de oude weg.
Onderweg zochten we nog wat caches en die brachten ons weer op mooie en soms hele onverwachte plaatsen.
Zoals Parque da Morgada bij Lomba da Fazenda.
Via een lange trap kwamen we boven de kloof uit en moesten we nog verder naar beneden
Hier werd het pad een heel stuk smaller, het ging langs rotswanden en boven de (droge) rivier
Het was een prachtige wandeling en zo rustig, we kwamen helemaal niemand tegen.
Verder kwamen we nog bij het begin van een weg naar een kerkje toe, waar langs beide kanten zulke kapelletje? staan.
Ik denk dat het afbeeldingen van de kruisweg zijn.
In Nordestinho hebben we een poosje in dit parkje gezeten.
De rivieren zijn wel heel droog allemaal, dit is de rivierbedding van Ribeira do Espigão.
Vanaf Miradouro Borda da Ladeira in Santo Antonio, hadden we niet alleen een mooi uitzicht op de oceaan
maar ook op de snelweg, hoog boven ons, waar we normaal altijd overheen rijden.
Een stukje verderop stopten we even bij een picknickplaats die bijna onder de snelweg ligt.
We keken nog even op Miradouro da Despe-te Que Sas
en als laatste wilde ik nog even kijken op Miradouro Vigia das Baleias in Algarvia
Deze miradouro heeft een hele leuke wegwijzer.
Je moet tussen huizen door een weggetje in dat naar een boerenbedrijf gaat en daarlangs gaat de weg naar de miradouro, goed aangegeven met een mooie poort.
Dit is een uitkijkpunt voor walvissen, maar er staat ook een kapelletje.
De oude weg langs de kloven vraagt normaal al heel veel tijd, wij stoppen dan nog eens regelmatig om caches te zoeken n rond te kijken, dus voordat je het weet is de dag bijna voorbij.
Bij Algarvia konden we de snelweg op en dat hebben we toen gedaan, zodat we nog een beetje op tijd in Ponta Delgada zouden zijn waar we zouden eten.
De volgende keer gaan we gewoon verder waar we gebleven waren, want alhoewel de snelweg heel makkelijk is, vind ik de oude weg een stuk mooier.

Margriet zei

Wat schitterend is het daar