zaterdag 15 juli 2023

Ácaros

 Zondagochtend kwam ik boven en terwijl ik ontbijtgranen uit een kastje pakte viel mijn oog op de kookplaat die vol lag met kleine ´korreltjes´...
Mijn eerste gedachte was dat er een potje kruiden opgevallen was, maar dat kon helemaal niet, dus ging ik er maar eens met mijn neus bovenop kijken wat het dan wel was en toen zag ik dat al die ´korreltjes´bewogen...
Paul erbij geroepen en die zag ze ook bewegen, dus het lag niet aan mijn ogen...het waren beestje, gatver de gatver.
Ik dacht aan meelmijten, maar ging toch maar op Google kijken wat het zouden zijn en inderdaad daar zag ik foto´s van mijten die er wel heel veel op leken.
Er werd geadviseerd om met alcohol te poetsen, dus de fles gel die er nog stond werd naar boven gehaald en wij aan het poetsen, terwijl we alles in een aparte vuilniszak deden zodat we ze niet in de prullenbak zouden krijgen.
We controleerden de hele keuken, haalden het aanrecht leeg, maar gelukkig leken ze nergens anders te zitten.
Voor de zekerheid hebben we het meel ook weggegooid, dat ik trouwens regelmatig controleer omdat het hier zo´n vochtig klimaat is.
De tafel die op het deck staat hebben we binnen neergezet, zodat de koffiemachine en andere dingen daarop konden staan en we gingen een kop koffie drinken.
Toen we daarna in de keuken keken zat weer alles onder en toen zijn we eerst maar eens spray en doekjes met alcohol gaan kopen en daarmee aan de gang gegaan.

Maandagochtend zat weer de hele plaat onder, dus herhaalden we alles: als je er alcohol op spoot gingen ze dood, maar een paar uur later zaten ze er weer, om helemaal moedeloos van te worden.
 
´s Nachts kreeg ik ineens de heldere ingeving dat het toch wel heel vreemd was dat ze eigenlijk alleen op de plaat zaten en dat dat volgens mij betekende dat ze uit de wasemkap kwamen.
Die hadden we ook helemaal bekeken en niets gezien, maar ja, wat zit er achter het kruidenkastje dat erboven staat?
Ik pakte een vel zwart karton, hield dat een minuut of vijf boven de plaat en ja hoor....
Ja dan kun je poetsen wat je wil, maar dat schiet niet op, dus hebben we bedrijven gebeld en die vroegen of we een foto konden mailen.
Dat was lastig om te maken met zo´n spiegelende plaat, maar het lukte toch redelijk.
 Het eerste bedrijf zou woensdag komen, dus hebben we de hele dag zitten wachten, maar die kwamen niet en lieten ook niets weten...
Op donderdag zou het tweede bedrijf komen en gelukkig kwam er op de afgesproken tijd een auto van pest control voorrijden.
Een ongelofelijk vriendelijke meneer keek en zei gelijk dat het ácaros (mijten) waren.
Die zijn dol op warme vochtige plekjes dus dit klimaat is een paradijs voor ze.
Hij ging op het dak kijken naar de afvoer van de wasemkap en daarna werd het kruidenkastje gedemonteerd  en heeft hij alles met een langwerkend product gespoten.
Aan het eind van de middag konden we de keuken weer gebruiken, maar koken heb ik toch maar overgeslagen.
Gisterochtend liepen er nog een paar over de plaat, maar vanmorgen hebben we ze niet gezien, dus we hopen dat ze nu weg zijn.
Als we ze over twee weken nog zien komen ze nog een keer spuiten.

Nou dat was dus een ´gezellige´ week, met veel poetsen, veel jeuk op mijn hoofd (krijg ik altijd als ik aan beestjes denk of ze zie) , diepvriesmaaltijden uit de magnetron of oven en veel te weinig slaap.
Hopelijk zijn we er nu vanaf en kunnen we weer leuke dingen gaan doen.

2 opmerkingen:

Marthy zei

Oh ja, ik krijg alleen van dit verhaal al jeuk, getver.

Bertiebo zei

Oh wat erg. Maar goed gehandeld