zondag 2 juli 2023

Terceira Dag 9 Gruta do Natal en trail

 Gruta do Natal was nog niet open toen we daar de parkeerplaats opreden, maar dat was niet erg want we keken eerst even bij Lago do Negro aan de overkant

en vervolgens gingen we twee caches van de leuke Fauna serie zoeken, die hier in de buurt op een trail liggen.
Toen we bij het trailbord aankwamen zonk de moed wel enigszins in de schoenen, want het bleek een rood trail te zijn.
Nu lijkt het wel of de trails hier toch minder zwaar/eng zijn als op São Miguel, dus we besloten om maar te kijken hoe ver we zouden komen.
Het eerste stuk van het pad was zo breed dat er nog auto's overheen konden, hier en daar waren wel plassen, maar op plekken waar die niet goed opdrogen of diep waren lagen er houten planken overheen.


Na een modderig stukje waar stapstenen van schijven boomstam lagen, kwamen we in 'de jungle'.
Hier ging het pad omhoog en moesten we over de boomwortels heen klimmen, maar het was nog steeds goed te doen.

Het werd wel steeds modderiger, maar er lagen planken en stapstenen en tot nu toe was het gelukt om droge voeten te houden.
we kwamen over vlakke stukken met heide, langs mooie vennetjes en moesten heuvels op en af klauteren.
We hebben lang droge voeten kunnen houden, maar uiteindelijk ging het toch fout en liepen we te soppen in onze schoenen :-)
We zijn tot bij de tweede cache gekomen, waar we een spoilerfoto moesten bekijken om de cacheplaats te kunnen vinden, maar hadden geen bereik.
Paul heeft Julian gebeld en die heeft de foto beschreven, waarop ik de plek herkende en we die dus ook gevonden hebben.
Weer terug beneden zagen mijn schoenen er zo uit
maar het was hartstikke mooi en ik vond het hartstikke leuk en kon ook nog wel lachen om die schoenen, alhoewel ik wel hoopte dat ze weer schoon zouden worden (inmiddels zijn ze weer als nieuw!)
De grot was inmiddels allang open en nadat we van een helm waren voorzien konden we zo doorlopen.
Heel wijselijk hebben we de nieuwe camera niet meegenomen en heb ik een paar foto's op mijn telefoon gemaakt.
Ook in deze grot moesten we naar beneden met een gewone trap, om daarna in een lavabuis van ongeveer 12 meter breed te komen.
Daar kon je heen en weer lopen en daarna kon je nog een lus door, maar daar moest je steeds op je hurken kruipen omdat het smal en laag was en dat zag ik niet zitten, mijn enkels hadden net al veel te verduren gehad, dus ik geloofde de lus wel.
Paul heeft het wel bekeken, maar vond het erg tegenvallen.
Het was natuurlijk ook wel te verwachten na de andere grot, omgekeerde volgorde had waarschijnlijk beter geweest, maar goed, we hebben ook deze gezien.
We gingen op weg naar huis, om onze natte schoenen te drogen te zetten, maar terwijl ik de route op de kaart bekeek zag ik dat we vlak langs nog 2 caches van de Fauna serie kwamen en die zijn we toen ook nog gaan doen.
Hier ging het pad wel langzaamaan omhoog, maar het was verder heerlijk breed en vlak.
Deze twee caches hadden een Halloween thema en dit vervallen huisje paste perfect in dat thema
net als deze grot waar we wat later kwamen.
Nou toen we deze caches gevonden hadden, voelden we onze voeten best wel en zijn we naar het huis gereden.
Daar hebben we de schoenen in de zon gezet om te drogen, maar ze zijn zo nat, dat we morgen op onze normale schoenen zullen moeten lopen.
Maar we hebben weer veel moois gezien, dus het was het waard.


 

1 opmerking:

Marthy zei

Jullie hebben er wel wat voor moeten doen zeg, petje af. Maar het leverde een mooie wandelin en dito foto's op.