zaterdag 5 mei 2018

Madrid dag 2 - Meninas

Onder Casa de la Panadería en tegenover Yoda, zag ik weer een groot poppetje dat net als het paard beplakt was met postzegels, dus ik dacht dat het ook ter gelegenheid van het 50 jarig feest was.
Paul deed weer een goede daad door mensen naast het poppetje op de foto te zetten en ik heb nu maar een nieuw mapje gemaakt waar ik al dit soort foto's in ga stoppen :-)
Nadat ik de foto van Paul genomen had viel mijn oog op nog een poppetje, dat een aantal meter verderop stond en toen had ik zoiets van dit moet een parade zijn.
Nu stonden we net voor de Tourist Info, dus we zijn gelijk naar binnen gegaan om te vragen wat dat voor poppetjes waren en inderdaad het is een parade van Meninas, geinspireerd op het schilderij Las Meninas van Diego Valázquez, dat in het Prado hangt.
Ze waren net 3 dagen geleden neergezet en dat hebben ze vast en zeker speciaal voor mij gedaan :-)
We kregen een plattegrond mee en een lijst met daarop de naam van de kunstenaar, van de menina en de plaats waar ze staat.
Tja en als je dan moet kiezen tussen de stad ontdekken aan de hand van zo'n leuke parade of naar het oude duffe schilderij in het Prado te gaan kijken is de keuze natuurlijk snel gemaakt :-)
De menina met de postzegels heet LA MENINA POSTAL en deze MADRID ENMI ADN
Echt geweldig dat we dit gelijk vanmorgen al ontdekt hebben, nu gaan we de rest van de stad bekijken aan de hand van de Meninas.
Het plattegrondje was een beetje lastig te zien, maar met behulp van de plattegrond op de tablet erbij lukte het best wel.
En zo kwamen we op Plaza Jacinto Benavente langs dit beeld van een straatveger.
Het is gemaakt ter ere van alle straatvegers in Madrid en dat vind ik echt geweldig, want je ziet veel straatvegers en de stad is dan ook aangenaam schoon en opgeruimd.
Op Plaza de Santa Ana zagen we ARTE CONTEMPORÁNEO
Hetplein zag er zo vrolijk uit met al de uitlopende bomen en allemaal terrasjes
en daarom zijn we op een van die terrasjes gaan zitten om koffie te drinken.
Aan het begin van het plein staat een prachtig wit gebouw dat eruit ziet alsof het gisteren net geverfd is.
Aan de andere kant van het plein staat een beeld van de dichter, schrijver, theaterdirekteur Frederico Garcia Lorca.
Ik vond het vooral mooi omdat de vogel lijkt weg te vliegen uit zijn handen vandaan.

1 opmerking:

Margriet zei

Dat was boffen met die parade! Ik vind dit ook wel een hele mooie, met die damesfiguren!