maandag 29 mei 2017

Cyprus dag 6 - Op weg naar Nicosia

Vanmorgen waren we de enigen in de ontbijtzaal en waarschijnlijk zou het niet echt druk worden, want het meisje kwam vragen of we op een lijstje aan wilden kruisen wat we wilden hebben: eieren, worstjes, bonen in tomatensaus enz.
Nou daar kwamen ze dan mooi van af want wij hoefden helemaal niets van de lijst te hebben :-)
Na het ontbijt dronken we nog even een kop koffie op de kamer en toen vertrokken we richting Nicosia, de hoofdstad van het eiland.
Even buiten Troodos gingen we eerst nog even een cache zoeken en die bracht ons in een prachtig nieuw aangelegde botanische tuin.
 Er was o.a. een uitkijkpunt met een bord ervoor waarop je kon zien wat waar was.
 In de vijver zaten vissen en kikkers

de kikkers hoorde je wel, maar het duurde wel eventjes voordat ik er eentje zag.
Bij de ingang stonden deze oranje klaproosjes, toen we teug wandelden waren ze al een stuk meer geopend.
Het was een prachtige tuin op twee tuinmannen na waren wij de enigen daar, echt geweldig die hele prachtige tuin voor onszelf.
We gingen weer verder, ik had de gps aangezet en zag op de hoogtemeter dat we erg snel daalden (merkte dat trouwens ook aan mijn oren die dichtzaten) en de weg werd ook steeds breder.
Onderweg hebben we nog een paar caches gezocht, de eerste bij een bron.
en de tweede bij een of ander standbeeld

Na weer een poos gereden te hebben kwamen we langs het dorpje Peristerona waar ook twee caches lagen.
Voor de eerste zijn we langer aan het zoeken geweest naar het kleine kerkje dan naar de cache.
Het kerkje is maar 5 x 7,5 meter en lag helemaal verscholen tussen huizen en struiken.

De tweede kerk waar een cache lag was opvallender, het schijnt een van de weinige kerken met 5 koepels erop te zijn.
Tegenover de kerk was een restaurant en op het dak was een soort uitkijkplatform gemaakt.
Het dorpje ligt tegen de niemandsland zone aan en vanaf het platform konden we de Turkse grensposten zien.
Het was hier een heel stuk warmer dan in de bergen en het was daarom heerlijk dat het restaurant een groot overdekt terras had waar we koffie gingen drinken.
Naast ons zaten 4 oudere mannen allemaal stelen met blaadjes eraan uit te zoeken.
Ze spraken geen Engels en wij natuurlijk geen Grieks, maar ze legden uit dat het voor in de salade was en geen munt zoals ik eerst dacht.
Ze wilden weten waar we vandaan kwamen Ah Holland...Amsterdam :-)
En boven onze hoofden zat dit kleine vogeltje te schreeuwen, niet normaal wat een herrie zo'n klein beestje kan maken.
Hierna gingen we naar de auto toe die gelukkig airco heeft, want toen we in Nicosia voor een stoplicht stonden heeft Paul vlug deze foto gemaakt: 32 graden! en even later werd het zelfs 33!!!
Heel erg warm.

Margriet zei

Met dat warme weer is airco in de auto inderdaad erg prettig! Mooie tuin!