zaterdag 10 september 2022

Kwekerij

Vooraan in de achtertuin willen we hottentotvijgen als bodembedekkers, want die groeien goed zo vlak langs de kust.
Het is hetzelfde verhaal als de hortensia's en agapanthussen; je kunt ze niet kopen, maar moet ze gewoon ergens gaan stekken.
Even voorbij het zwembad groeien ze volop en daar zijn wij op een middag een aantal gaan knippen.
Ze groeiden al vanaf de berm de straat op, dus we hebben ze gered :-)
Wij hebben totaal geen verstaand van tuinieren, maar internet is ook hier een geweldige hulpbron en daar las ik dat ze eerst een nacht moeten liggen voordat ze in potjes aarde of water gestopt worden.
Omdat ik het kruipen op de grond niet zag zitten, hebben we de tuintafel van achter in het kantoor gezet en daar ben ik nu een kwekerij begonnen lol.
De volgende dag heb ik de plantjes in potjes gezet zodat ze kunnen gaan wortelen.
In de tuin hebben we een paar gekochte canna's staan en daar zag ik opeens zaadknopen aan die open gingen.
Ik haalde de kleine zwarte knikkerachtige zaden eruit en keek op internet of ik daar wat mee zou kunnen doen.
Ze moesten wat afgevijld worden en daarna een etmaal weken in water op kamertemperatuur.
Daarna heb ik ze in ijsbakjes met aarde gezet en na een dag of 10 kwam daar ineens een plantje tevoorschijn!
Er verschenen er meer
en toen ze wat groter werden heb ik ze in aparte potjes gezet.
In de tussentijd kwamen er aan een ander canna in de tuin weer nieuwe zaadbollen die open gingen, dus ik ben nu aan het canna bis project bezig :-)
De hottentotvijgen hebben inmiddels wortels gekregen en binnenkort gaan we ze in de tuin planten.
Nooit gedacht dat ik op 'mijn oude dag' nog groene vingers zou krijgen :-)


1 opmerking:

Bertiebo zei

Zo zie je maar... leuk hoor. Ik vind het spannend, dat tuinieren