donderdag 13 oktober 2016

sprookjesroute dag 5 Schauernburg



Het volgende plaatsje dat we bezochten was SCHAUENBURG, daar moest een sprookjesmuseum zijn.
In Schauenburg aangekomen zagen we nergens wegwijzers, dus we stopten ergens en Paul liep een hotel binnen om de weg te vragen.

 Terwijl hij weg was ontdekte ik dit bord met sprookjeswandelingen, die slaan we deze keer maar over :-)
Paul kwam terug en we moesten een paar straten verderop zijn, maar waarschijnlijk hebben we een verkeerde kruising genomen want we zagen nog steeds niets en hebben het toen maar aan iemand gevraagd die in zijn tuin aan het werk was.
Die stuurde ons een stukje terug en zei dat het helemaal niet moeilijk te vinden was.
Aangekomen in de straat waar het museum zou moeten zijn, zagen we nog steeds niets dat op een museum leek, Paul stapte uit en ging het nog maar eens vragen aan een mevrouw die net haar auto voor haar huis parkeerde.
Terwijl hij naar haar toe liep zag ik door mijn raampje schuin achter mij een gebouwtje, dat volgens mij het museum moest zijn.
De mevrouw zei dat het inderdaad het museum was, maar dat het gesloten was…
Maar, ze kende een medewerker van het museum en ze zou hem even bellen om te vragen of bij langs wilde komen.
Wij aten even onze sandwiches op, ik maakte wat foto's door de ramen

en toen kwam er inderdaad een meneer aan en die opende speciaal voor ons het museum!
Dat bleek trouwens niet echt een museum te zijn, maar meer voor studies van de Germaanse taal en de gebroeders Grimm.
De meneer vertelde reuze enthousiast en er was geen speld tussen te krijgen, dus Paul kon niet vertalen voor me en het ging zo snel dat ik ook niet alles kon volgen, maar het was gewoon leuk die meneer zo vol passie te zien vertellen.
Er hingen allemaal tekeningen van Ludwig Emil Grimm en ook tekeningen en linosnedes van Albert Schindehütte.
We zagen een filmpje waarop te zien was hoe de linosnedes die bovenop het gebouw hangen gemaakt werden: buiten op straat met een wals, enig om te zien.
Buiten bij de vijver kregen we nog uitleg over het sprookje DE WATERNIMF
Op het bord boven de vijver staat het verhaal in omgekeerde letters.
Het is de bedoeling dat je het in het water kunt lezen, maar dat was nu onmogelijk, want het water was helemaal groen, maar ik heb er een foto van gemaakt en die kan ik natuurlijk spiegelen.
We bedankten de meneer heel hartelijk voor deze hele leuke privé rondleiding en daarna gingen we weer verder.

1 opmerking:

Margriet zei

Al weer zo'n enthousiast iemand! Echt dolletjes :-)