donderdag 1 juni 2017

Cyprus dag 6 - Nicoia

Weer terug in Zuid Nicosia (Griekse deel) kwamen we ineens langs een soort open lucht tentoonstelling van kartonnen kunstwerken, zoals deze kleurrijke draak in een boom
 een soort dorpje van kartonnen dozen
 en dit hart in vier dozen vond ik ook heel vrolijk.
 We kwamen langs een opgraving
 En dit, op een container lijkende uitsteeksel, was ook omgetoverd tot een kunstwerk, want aan de onderkant zat een zilverkleurige plaat met allemaal getallen er in gegraveerd.
 op Plateia Archiepiskopou Kyprianou zagen we het oude lyceum
 de kathedraal van St jan de Theoloog
 en het Aartsbisschoppelijk paleis
 met een groot beeld van aartsbisschop Makarios ervoor.
 Door het hek heen kon je twee van zijn (toch niet al te bescheiden) voormalige auto's zien.
 We liepen langs een stuk van het aquaduct.
en langs de stadswal. Rondom het Griekse deel van Nicosia is de stadswal nog intact.
Er zijn 5 bastions en daar tussen zijn parken en sportvelden.
Hier staan we op het Podocatarobastion
 waar het vrijheidsmonument staat
Dit monument symboliseert de bevrijding van de Cyprioten en ik vind het zo fantastisch mooi uitgebeeld.
 Geen idee wat voor boom dit is maar ik wil er ook wel eentje in mijn tuin :-)
Het lijkt wel of hij vol met boshyacinten hangt.
 Beelden van Makarios kwamen we ook regelmatig tegen.
 En dit is een klein stukje van een hele lange uurschildering
 Ondertussen hadden we uitgekeken naar restaurantjes, maar behalve een restaurant waar je alleen maar vlees kon eten en eentje waar je alleen maar vis kon eten, konden we niets vinden.
Ze zullen er ongetwijfeld wel zijn, maar dat moet je dan wel weten en vaak gaan ze ook pas heel laat open, dus namen wij onze toevlucht tot McDonalds.
 En toen we daar op het terras zaten te eten, kwam deze witte kattepoes naast ons zitten miauw...
probeer dat maar eens te weerstaan :-)
Kattepoes kreeg in kleine stukjes een groot stuk van een bigmac en stukjes vis van mijn visburger, waar ik de korst vanaf had gehaald.


Na het eten zijn we naar het hotel gelopen en onderweg zijn we nog even in een grote boekwinkel gaan vragen of ze Harry Potter deel 1hadden; uiteraard hadden ze alle delen behalve 1…
De ontzettend vriendelijke verkoper zei dat hij vanavond in de kelder zou gaan zoeken of daar nog een deel 1 lag en dan zou hij morgenochtend bellen...ik wacht af.
Op de hotelkamer hebben we ons weer met het gebruikelijke bezig gehouden.

1 opmerking:

Margriet zei

Het lijkt me een mooie stad om te bekijken! Wat gezellig, die poes bij jullie aan tafel :-)