vrijdag 23 juli 2021

Lockdown dag 489

 Voor het eerst sinds hele lange tijd gingen we vandaag weer eens op de fiets cachen.
We deden een rondje in Meensel-Kiezegem.
Het beginpunt was bij dit kunstwerk dat tussen de fruitbomen staat.
De paden lagen vol kiezelstenen, wat niet echt prettig fietst, maar het was wel heel mooi.
Natuurlijk kwamen we ook vandaag weer langs verschillende kapelletjes.
Ook kwam onze hengel weer goed van pas :-)
We hadden al wat bankjes gezien, maar die stonden allemaal in de volle zon en dat is te warm voor ons, maar na een poos kwamen we bij dit kleine pleintje waar twee banken in de schaduw stonden en hier hebben we fijn een poosje gezeten en een broodje gegeten.
Naast het pleintje stond een grote kapel, waarvan de deur open stond.
Er was ook een cache waar voor je een vraag moest beantwoorden, dus ben ik er even gaan kijken.
Vandaag werd er ook erg veel gewerkt op de velden en in de boomgaarden.
Hier was een fruitteler zijn peren aan het besproeien, het spul stoof alle kanten op en het was een gigantisch lawaai.
Een stuk verderop kwamen we bij een fruitautomaat behalve appels en peren zaten er ook aardbeien in.
Ze zagen er heerlijk uit, maar € 6,= voor een doosje eten we er niet aan af.
Eddy Merckx is in deze gemeente geboren, vandaar de naar hem genoemde route.
Net als in Sombreffe maakten we hier een rondje om de watertoren.
Nadat we op een hoger gelegen boomgaard een cache gehengeld hadden, zijn we in de schaduw van die boom gaan zitten om nog een broodje te eten en daarbij hadden we dit uitzicht.
Toen we weer verder gingen zagen we een stukje verderop in de straat dit bord.
Wij hadden zelf nog voldoende water bij ons, maar wat ontzettend vriendelijk van deze mensen.
De fietspaden van deze fietstocht waren toch wat anders dan we ons voorgesteld hadden, zo moesten we hier dwars door de boomgaard fietsen.
Vervolgens kwam er een smal pad met allemaal kiezels dat vrij steil omhoog ging en dat kwam uit in een tuin.
We hebben een poos moeten kijken hoe we verder moesten, maar uiteindelijk bleek dat bij de struiken het eind van de tuin was en het stuk gras erachter het pad was dat tussen bomen verdween.
Maar er waren ook stukken over verharde wegen door dorpjes heen.
Ik heb een zwak voor hooibalen en vond het dan ook ontzettend leuk dat er hier net gemaakt werden.
We hebben er een poos naar staan kijken.
Hier was het uitzicht heel mooi, maar we moesten over een heel smal voetpad waar ik heel goed moest opletten dat ik niet met mijn rok in het prikkeldraad vast kwam te zitten.
Nog meer hooibalen.
Tegenover het geboortehuis van Eddy Merckx staat een standbeeld van hem.
Vlak om de hoek bereikte ik de 600 kilometer mijlpaal!
Gemiddeld zit ik nu op 100 km per jaar :-)
Toen ik toch stil stond om de kilometer stand op de foto te zetten heb ik gelijk nog een foto gemaakt van de andere kant van de watertoren.
Onderweg zagen we ook nog deze mooie blauwe fenegriek.
Het eind van het rondje was bij het oorlogsmonument.
Het was inmiddels al zes uur geweest en omdat het bij de frituur ernaast zo lekker rook besloten we om friet te halen.
Voor het eerst sinds heel lang dat we ergens iets te eten gehaald hebben. Paul bestelde een gemiddelde portie friet en toen kregen we toch grote zakken...wat er hier in een zak zit daar eten wij thuis met z'n drietjes van :-)
Maar het was lekker en het was fijn om niet thuis gelijk weer aan eten te moeten beginnen.
De auto stond bij de kerk en omdat we nu toch al gegeten hadden gingen we nog even een labcache doen die over het ere kerkhof ging.
In deze gemeente zijn in WOII veel mensen gedood in het concentratiekamp Neuengamme en in deze kapel staat een urn met aarde van het kamp.
Achter de kapel liggen alle oorlogsgraven.
Op het kerkhof ernaast is een grafkelder uit 1810.
Je moest erin om een vraag te beantwoorden, maar dat heb ik Paul mooi laten doen, want ik was veel te bang dat er spinnen zouden zitten en die zaten er dus ook zei Paul.
Nadat we alle vragen beantwoord hadden zijn we nog de bijbehorende bonuscache gaan zoeken en daarna zijn we terug naar huis gegaan.
Het was een heerlijke dag.
 


4 opmerkingen:

Bertiebo zei

En hoeveel km was de tocht?

Margriet zei

Prachtige tocht en ik heb nu zin in friet LOL

Jolande zei

De tocht was 16 kilometer en met op en afstappen voor 48 caches hebben we heel wat lichaamsbeweging gehad :-)

M-tje dat heb ik nou ook altijd als ik het zie, of ruik. :-)

trompke zei

Mooi rondje 😁