maandag 12 oktober 2020

Lockdown dag 205 Paul's verjaardag

 Vandaag is de liefde van mijn leven jarig en dat hebben we gevierd.
Julian is lang opgebleven om, toen wij naar bed waren, slingers op te hangen in de woonkamer en in de computerkamer zijn stoel en bureau te versieren, dus dat was wel leuk beneden komen voor Paul.
Na het ontbijt gingen we koffie drinken met cake erbij; hij wilde cake dus dat kreeg hij ook.
Er waren wat kadootjes om uit te pakken
en Julian had een puzzel-speurtocht in huis gemaakt
steeds als Paul een puzzel opgelost had werd hij naar een plek in huis gestuurd om daar de volgende opdracht te krijgen, maar aan het eind kreeg hij er wel een mooi kado voor.
Jasmine had nog een leuke videoboodschap gemaakt, waarin ze haar kado liet zien op haar computerscherm en ze had een lieve kaart gestuurd, dus Paul is wel in de boter gebakken.
Er was weer slecht weer voorspeld, dus we hadden geen plannen gemaakt om weg te gaan, maar na de lunch was het nog steeds droog en toen stelde Paul voor om naar Abdij van Park te gaan om daar de wandeling voor de labcache uit te stippelen en vragen te bedenken.
Er hingen wel hele donkere wolken in de lucht en daarom zijn we met de auto gegaan, dat als het zou gaan gieten we niet nog eens helemaal terug hoefden te fietsen.
De weg er naar toe gaat door het bos en daar zijn we nog even gestopt om een paar paddenstoelen te bekijken.
Deze zagen we van veraf en ik had gehoopt dat het een vliegenzwam zou zijn, maar helaas waren ze hem vergeten te schilderen.
Toen we de auto geparkeerd hadden zijn we eerst een stukje terug gelopen zodat ik nu eindelijk eens een keer de prachtige murals op het viaduct kon fotograferen.
Een paar meter verderop is tussen twee huizen door de ingang van een school en op een van de huizen is deze levensechte uil geschilderd, dus daar liepen we eerst naar toe.
Het was niet al te druk vandaag en zo kon ik foto's maken zonder auto's of fietsen erbij


Het zijn vogels en bloemen die in deze omgeving voorkomen en ik vind ze werkelijk schitterend.
We liepen terug naar de Abdij en kwamen door als eerste door de Leeuwenpoort, dd buitenste poort van de Abdij.
De zon was net beginnen te schijnen en nu zag het er allemaal een stuk vrolijker uit.
Een aantal jaren geleden is er een vrachtwagen tegen de rechterkant van de poort aangereden, maar die is inmiddels weer mooi gerestaureerd.
Voor de Mariapoort, die  de toegang is tot de buitenste zone en sluit de abdij afsluit van de vijvers, landerijen en weilanden, gingen we rechtsaf naar de vijvers.
Het is alweer 10 jaar geleden dat ik geschaatst heb op deze (eerste) vijver.
De watermolen was toen nog niet gerestaureerd.
We maakten en wandeling om de vier vijvers
en zagen regelmatig de abdij tussen de bomen door
Er zwemmen heel wat meerkoeten in de vijvers, maar we zagen ook drie zwanen, waarvan er een zwart was.

De kanten van de vijvers worden versterkt, maar hier en daar zijn bomen het water ingevallen.
Hier waren wat stammen afgezaagd en in het midden van een stam groeiden deze paddenstoelen, ik vond het wel een heel apart gezicht.
In de kuil die ontstaan was groeiden allemaal elfenbankjes.
Aan de andere kant van de vijvers liepen we ineens zeker 10 meter hoger.
Onder ons zagen we drie vrolijke konijntjes rondhollen, het viel niet mee, maar ik heb er eentje op de foto kunnen krijgen.
Vlakbij de achterkant van de muur rondom de begraafplaats zagen we deze bijzondere boom.
Gelukkig stond er een bordje bij waarop de naam stond: Sophora Japonica (Japanse honingboom).
Door de zij ingang kwamen we op de begraafplaats en daar keken we even bij het graf van onze buurvrouw.
Toen ze begraven werd zijn we via de buitenkant naar dit stukje van de begraafplaats gelopen en ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat dit maar een klein stukje was dat er later bijgetrokken is
daar kwam ik dus vandaag achter toen we richting de Sint-Jan-de-Evangelistkerk liepen.
Dit graf met daarop een gitaar trok mijn aandacht en ik ging er even kijken.
Het bleek van Zjef Vanuytsel te zijn; een Vlaamse kleinkunstzanger, waar is zowaar wel van gehoord had.
We hebben deze zomer veel 'grotten van Lourdes' gezien en ons toen afgevraagd of er in onze buurt ook ergens een zou zijn. Nou we hebben hem gevonden, want er is er dus een op deze begraafplaats.
Nu ik gezien heb dat de begraafplaats veel groter is dan dat ik dacht en ook de hoogteverschillen zag, snap ik ook waarom het wel klein Père-Lachaise wordt genoemd.
Via de hoofdingang naar de kerk liepen wij van de begraafplaats af.
Het Provisoren huis wordt op het ogenblik gerestaureerd, dus op het plein stonden veel afzettingen en auto's, wat niet echt uitnodigde tot het maken van foto's.
We zijn nog even onder de Norbertuspoort doorgelopen om vanaf de buitenkant een foto te maken.
Tenslotte liepen we onder de Sint Janspoort (de vroegere armenpoort) weer richting de parkeerplaats en zijn we naar huis gegaan.
Het was een fijn wandeling we hebben veel foto's gemaakt en vragen bedacht voor de labcache die we de komende dagen gaan uitwerken.
Thuis hebben we thee gedronken met nog een plak cake erbij en als avondeten heb ik op speciaal verzoek curry madras gemaakt.
's Avonds werd Paul nog via de telefoon gefeliciteerd en heb ik de foto's uitgezocht.
En ondanks dat het een raar jaar is waarin dit soort dagen anders gaan dan normaal, was het toch een heerlijke dag en voelde Paul zich toch echt jarig.
 


4 opmerkingen:

Bertiebo zei

Mijn felicitaties voor Paul. Gek hè lijkt net of ik hem ken. En voor jou ook Jolande. Ik vind het zo leuk van die speurtocht

trompke zei

Nog gefeliciteerd met Paul's verjaardag!

Margriet zei

Nog gefeliciteerd! En wat een leuke dag hebben jullie er van gemaakt.

Bertiebo zei

Nou, dat is zeker leuk. En toevallig ook. Hoewel, Collin werkt overal. Ook in het buitenland.