vrijdag 1 oktober 2021

São Miguel Dag 30 deel 2 De Walvis

 Een van de mooiste beelden op het eiland vond ik altijd de walvisvaarders in Capelas en dan met name de walvis die erbij was.
Toen we een paar weken geleden bij het gemeentehuis kwamen zagen we dat de fontein verplaatst was, het bassin staat nu voor het gemeentehuis op de plaats van de palmboom, het is kleiner én de walvis was weg... 
Het eerste wat ik toen zei was dat ze de walvis bij ons beneden zouden moeten neerzetten.
Vorige week waren ze bij het zwembad bezig om een afdak te maken voor de lier en in de (soort) rotonde voor Bar dos Poços werd een betonnen plaat gemaakt en ik zei dat ik vond dat ze de walvis daar neer zouden moeten zetten.
Vanmiddag gingen we zwemmen in ons zwembad.
Daarna hebben we een poosje zitten opdrogen en ineens zag ik een grote kraan boven de bomen uitsteken.
Paul zei dat er dan wel iets heel zwaars getakeld zou gaan worden.
We waren net bij de auto toen de kraan begon te bewegen, er gingen kettingen omhoog en omlaag en wij besloten om op het uitkijkplateau te gaan zitten om te kijken wat er zou komen.
Er werd een andere ketting aan de haak bevestigd en toen gebeurde er niet veel.
Er werd gebeld en met een centimeter een soort rondje getekend, maar dat was het en Paul ging naar de auto om zich aan te kleden.
Toen hij terug was ging ik, maar ik was nog niet bij de auto of ja hoor daar was de vrachtwagen, met iets erop dat toch wel erg veel op de walvis leek.
Ik had een enorm badlaken om me heen, dus ik besloot om dat nog maar even om te houden  en het aankleden maar te laten zitten, want ik wilde natuurlijk zien wat er gebeurde.
Het ding werd van de vrachtwagen afgetild en tussen de kraan en de vrachtwagen op de grond gezet.
Het plastic werd eraf gehaald en ja hoor, daar was de walvis, is het niet helemaal geweldig, mijn dag kon niet meer stuk.
De vrachtwagen had zijn werk gedaan dus die vertrok en toen konden we het ook een heel stuk beter zien.
De walvis werd heel langzaam naar zijn plaats geleid en daar hebben ze nog een hele poos staan tutten over een centimeter naar links of naar rechts :-)
Maar uiteindelijk stond hij dan toch op de rotonde!
We hebben gewacht tot de kraan weg was en toen heb ik nog een foto gemaakt.
We denken dat ze de rotonde nog wel gaan verfraaien en hopelijk krijgt de walvis zijn vinnen weer terug, want die zijn er af.
Maar mijn dag kon niet meer stuk, ik vind het zo ontzettend geweldig dat hij nu op nog geen 200 meter van ons huis staat en we hem elke keer zullen zien als we gaan zwemmen, koffie gaan drinken bij Bar dos Poços of er gewoon langs rijden.
En het moest gewoon zo zijn dat hij uitgerekend vandaag, nadat wij gezwommen hadden geplaatst werd, want toeval bestaat niet.

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

GAAF!!!

Margriet zei

Dit moet gewoon zo zijn, wat een prachtig cadeautje voor jullie!