woensdag 13 oktober 2021

São Miguel Dag 42 Deel 2 Parque Terra Nostra

 We zijn al verschillende keren in Furnas geweest, maar nog nooit naar Parque Terra Nostra en daarom hadden we bedacht dat als het vandaag goed weer zou zijn, we zodra Paul klaar was bij de tandarts, binnendoor zouden rijden naar Furnas om het nu eindelijk eens te gaan bekijken.
Gelukkig was het heerlijk weer en omdat het nu echt buiten het seizoen ik, was het ook heerlijk rustig en konden we vlakbij parkeren.
Aan de overkant van waar de auto stond, was gelijk al een heel veld met reusachtige bladeren.
Het Park is heel bekend en een toeristische attractie, maar aangegeven staat het niet, maar gelukkig wisten we waar de ingang was.
We vroegen ons alleen af waar de ticket office was, want we wisten dat er entree betaald moet worden, maar daar kwamen we een stuk verderop langs.
Het begin was alvast heel mooi, met een riviertje, bakken waterlelies en allerlei planten.
Wij gingen niet alleen gewoon rondwandelen, maar ook inspiratie opdoen voor planten die we eventueel wel in onze tuin willen hebben, zoals deze engelentrompet.
Vlakbij de ingang en voor het huis waar we nu niet bij konden komen omdat er renovatiewerkzaamheden bezig zijn, is de thermal pool.
En wat kun je daar nu beter doen dan honderden foto's van jezelf maken...ik kon het niet laten om hier een foto van te maken; zo stom.
Wij zijn meer van zwemmen in zee en hadden onze zwemspullen in de auto gelaten en gingen gewoon fijn door dit schitterende park wanddelen.
Deze twee eendjes wandelden een klein stukje mee en hadden heel wat te vertellen.
In deze vijver zaten heel veel vissen, maar hier was het vast het leukst, want er zaten er heel wat op een klein stukje, terwijl er toch geen eten in het water was gegooid.
In de thermal pool wordt water gepompt, waarschijnlijk om het wat af te koelen en te verversen en aan de andere kant loopt het water dan weer via een aangelegd stukje naar het riviertje dat we in het begin zagen.

Er waren heel wat aparte tuinen, zoals dit stukje waar verschillende soorten palmbomen stonden.
De Costacea vinden we ook een hele aparte plant.
Hier stonden we op een kleine uitkijktoren waardoor je dit stukje uit een heel ander perspectief zag.
Deze bananenboom deed ons aan Hawaii denken, daar hadden we bij het huis een boom staan waar kleine banaantjes aan groeiden; zo leuk.
Lamiaceae
Dichorisandra Thyrsiflora oftwel blauwe gember.
Een memorial voor vast een hele bekende familie.
Vanuit deze 'suger bowl'
keken we uit op een vijver beneden ons.
maar toen ik de andere kant op keek zag ik een tuin vol met stenen dierenbeelden, die bijna zo goed als met mos en plantjes bedekt zijn.
Verderop zagen we dan weer dit stukje en dan vraag ik me af waarom zoiets nou ooit gemaakt is
nou hierom dus, het bleek het dak van de grot te zijn.
In bubbly lake ligt een soort eilandje waar je via stapstenen kunt komen en daar moest ik natuurlijk even naar toe.
Paul wilde de camera hebben om foto's van mij te maken, dus maakte ik daar foto's met mijn gsm.
Toen ik de camera weer terug had ben ik nog even deze schitterende waterlelie op de foto gaan zetten.
Mijn lievelingsboom is de Ginkgo Biloba, dus gingen we natuurlijk ook de Ginkgo Biloba Allee bekijken.
Paul zag ze in eerste instantie niet, want die had ons boompje van 3 meter hoog voor ogen, dus ik zei dat hij ongeveer een meter of 10 hoger moest kijken en daar hingen inderdaad de blaadjes :-)
Doordat het hier zo vochtig is doet mos het hier ook heel erg goed.
We zijn verschillende keren langs een pad gekomen waar dit kattenpoesje woont en steeds kwam hij even met me praten en aandacht vragen. Een beetje kroelen vond hij heerlijk en dan wandelde hij vrolijk een stukje mee, zo'n schatje.
Dit was ook zo'n mooi stukje met verschillende kleuren waterlelies erin.
We konden er niet dichtbij komen, dus werd het adem inhouden en inzoomen om ze toch op de foto te krijgen.

Nadat we het hele park bekeken hadden liepen we via de thermal pool weer richting de uitgang.
We vonden het een schitterend park en zijn er bijna tot sluitingstijd geweest.
Gelukkig waren er maar heel weinig toeristen nu en zo hebben we alles fijn kunnen bekijken zonder drommen mensen in de buurt.
Het was een heerlijke middag en we hebben volop genoten van de mooie natuur.
Bij de uitgang en verderop in Furnas hebben we nog caches gezocht en toen zijn we doorgereden naar de Food Plaza in Ponta Delgada, waar we om 18.30 uur aankwamen om te eten; voor Portugezen nog redelijk vroeg, voor ons redelijk laat en van al die buitenlucht en het wandelen krijg je best honger, dus ik was blij dat we zo 'aan konden schuiven'.
 



Geen opmerkingen: