zondag 12 september 2021

São Miguel Dag 11 Cachen

 Vandaag waren de winkels waar we naar toe moeten toch dicht en hadden we dus een dagje vrij om te gaan cachen.
We zouden naar Ribeira Grande gaan om aan een labcache te beginnen, maar op weg daar naar toe kwamen we langs twee caches die redelijk dichtbij ons huis liggen en die wilden we ook even zoeken.
Ik had gezien dat beide caches op een canada liggen en daar kun je met de auto niet komen, dus parkeerden we in de straat in de buurt en gingen we wandelen.
In de straat zagen we dit vervallen cafe waarvan het parkeerterrein helemaal overwoekerd was met winge.
De eerste canada in de richting van waar we kwamen
en waar we naar toe gingen.
De eerste cache konden we niet vinden in een helemaal overwoekerde muur, dus gingen we verder naar de tweede, die op een parallel canada moest liggen.
Het pad werd steeds lastiger begaanbaar en op een gegeven moment konden we gewoon echt niet verder.
We zijn toen een stukje terug gelopen om over het stuk land ernaast te wandelen.
Daar was een grote stal met koeien en op de kaart zag ik dat er een weg voor liep.
Toen we voorbij de koeienstal waren kwam er een piepklein kitten op me af gedribbeld
niet lang daarna kwamen er nog twee, oh wat waren die schattig.
Ik praatte er tegen, kriebelde ze wat in hun nekjes en aaide ze en dat vonden ze blijkbaar zo leuk en zo fijn, dat toen we verder liepen, ze vrolijk met ons mee wandelden; eentje steeds tegen mijn been aan geplakt.
We kwamen op de weg en nog steeds wilden ze niet terug, ik denk dat ze nooit aandacht krijgen en dat ze het wel gezellig vonden, maar ik kon ze natuurlijk niet meenemen :-(
Ik ben terug gelopen en heb ze weer naar hun afdakje gebracht en toen ben ik heel hard weggelopen.
Er was inderdaad een weg van het terrein af, maar dat liep tegen een blauw hek aan waar we met geen mogelijkheid overheen kwamen...
Paul zag dat het terrein er naast een hek had met dwarsbalken en ik had een stukje terug een opening in de muur gezien, dus wij weer terug, door de opening en toen het andere hek over, pfff
We waren nog maar net weer op de andere canada of we zagen de boer aankomen, we waren dus precies op tijd weg.
Via deze canada zijn we weer terug naar de auto gelopen, waarbij we nog een bui op ons hoofd kregen, maar gelukkig hadden we regenjassen aan.
Onderweg zag ik deze mooie bloem, die volgens de app een thunbergia erecta is.
De twee caches waren er niet, maar het was wel een avontuurlijke wandeling geworden.
Nu gingen we naar Santa Barbara waar we bij het strand aan de labcache begonnen.
We aten hier een broodje terwijl we naar een paar kite surfers keken.
Toen we over het water een nieuwe bui aan zagen komen zijn we snel naar de auto gegaan.
In Ribeira Grande was de tweede locatie.
We keken nog even bij het park waar de rivier doorheen gaat
en op het plein ernaast waar we een vraag moesten beantwoorden.
We zagen dit hele leuke schaakspel waar ik een foto van wilde maken.
De wind kwam door de poort en steeds vielen er stukken om, maar het is uiteindelijk toch gelukt om ze allemaal staand op de foto te krijgen.
De volgende locatie van deze labcache is richting Lagoa do Fogo, in de bergen, maar de bewolking hing zo laag, dat we dat een andere keer doen.
Lagoa do Fogo is meestal in de mist, als je de berg ziet moet je gelijk in de auto stappen er er naar toe gaan, want zo vaak gebeurt dat niet.
We staken het eiland over om in Lagoa een andere labcache te gaan doen.
Als eerste kwamen we bij dit kunstwerk van een schildpad.
Het is een tartaruga-boga en die schijnt hier in de wateren te leven.
In het kunstwerk kun je je plastic afval gooien zodat het niet in de oceaan terecht komt.
Toen ik vanaf de schildpad de andere kant op keek zag ik een kunstwerk van Yves.
De tweede locatie was een stukje verderop waar we deze aparte zonnewijzer zagen.
Op de rij in het midden staan de maanden en het is de bedoeling dat iemand op de goede maand gaat staan en door de schaduw van die persoon wordt dan de tijd aangewezen.
Nou dat moest ik natuurlijk even testen, dus ik stapte op het rondje met september en inderdaad mijn schaduw wees naar 14; het was wel 15.00 uur, maar de zonnewijzer doet natuurlijk niet aan zomertijd.
Echt heel origineel dit ding.
Weer een stukje verder was een uitkijktoren waarvan we de trappen moesten tellen.
Bovenop keken we links naar Agua de Pau
en rechts naar Ponta Delgada.
ER waren 29 treden, maar we kregen het niet ingevoerd.
Ik heb alle getallen van 20 t/m 35 ingevoerd zowel met nummers als in het Portugees, maar alles bleef fout en zo konden we dus niet verder naar de laatste locatie :-(
We zijn naar Ponta Delgada gereden waar we best wel weer vroeg gegeten hebben, dit keer bij de Pizza Hut.
Daarna hebben we nog boodschappen gehaald, maar zondagavond is daar geen goed moment voor, want een aantal dingen die op het lijstje staan hadden ze niet en die moeten we dan morgen weer gaan halen.
Als we hier wonen kunnen we een voorraad aanleggen en het zo organiseren dat we maar een of twee keer per week boodschappen hoeven doen.
 


1 opmerking:

Margriet zei

Wat een leuke zonnewijzer