dinsdag 21 september 2021

São Miguel Dag 20 Furnas

 Nadat ik vanmorgen opstond ging ik als eerste een was in de wasmachine stoppen.
Terwijl ik daarmee bezig was zag ik in de gootsteen ernaast een piepklein hagedisje zitten.
Paul probeerde hem in een zakje te laten lopen om hem buiten te kunnen zetten, maar die beestjes zijn zo enorm schuw en deze verdween door een van de gaatjes van de wasbak.
Vanavond zat hij er trouwens weer, maar hij wil niet naar buiten want zodra hij ons ziet verdwijnt hij weer in de afvoer...
 
De tandarts had gezegd dat de tijdelijke afdeklaag wel wat zou kunnen gaan brokkelen, maar dat dat niet erg was.
Gisteravond had Paul het idee dat het helemaal weg was, dus vanmorgen gebeld en ja hoor, om twaalf uur mocht hij weer komen, dus wij weer richting Maia.
Ik ben gelijk doorgewandeld naar de miradouro waar ik heb zitten kijken naar dolfijnen die in de verte aan het springen waren.
Er was gelukkig niets aan de hand met de vulling en Paul kwam ook naar de miradouro waar we nog even rondgewandeld hebben.
Toen we weer omhoog naar de weg reden mochten we alleen maar rechts af en wij waren natuurlijk net van plan om links af te gaan, dus moesten we een stuk doorrijden om te kunnen keren.
De eerste de beste gelegenheid was bij
Dit is een voormalige theeplantage die nu bewaard blijft om te laten zien hoe het vroeger ging.
We hebben eerst, zittend op de rand en genietend van het uitzicht, onze lunch gegeten.
In de muur van het oude huis zit dit mooie fonteintje van blauwe azulejos.
Binnen stonden ook allerlei dingen tentoongesteld; ik vond deze poppen leuk met de kleding die de theeplukkers vroeger droegen.
Nadat we rondgekeken hadden konden we keren om een foto te maken van een stuk weg, tussen de miradouro en de tuin waar we gisteren waren.
Deze plek zie je heel veel op foto's als de blauwe hortensia's in bloei staan, maar we wisten niet waar het was en tot gisteren waren we er ook nog nooit langs gekomen.
Ook al bloeien de hortensia's nu niet meer, ik vond het toch een mooi stukje en wilde er graag een foto van maken.
We hadden geen plan voor vanmiddag, maar toen ik de foto had gemaakt zijn we weer omgekeerd en de weg verder afgereden naar Furnas.
Een stuk boven Furnas was een miradouro waar we een prachtig uitzicht hadden op het stadje beneden ons.
In Furnas gingen we een labcache doen.
De eerste locatie hebben we met de auto gedaan, maar daarna hebben we die ergens geparkeerd en zijn we lekker gaan wandelen.
Zo kwamen we langs een mooi aangelegd park.
Beneden langs het park stroomt een riviertje met heel koud water.
In het rechthoekige stukje stroomt via de zijkant water van een graad of 38 en dat gaat dan de koude rivier weer in, zo apart.
Normaal wacht ik altijd tot mensen weg zijn, maar deze man was bezig met zijn voeten wisselbaden te geven, dus heb ik hem er maar bij gezet.
Een stukje verderop was nog een mooi parkje.
Links van het pad waren allemaal gaten waar heel warm water uit kwam.
We wisten dat, maar het blijft toch gek, want als je water uit rotsen ziet stromen verwacht je dat het koud is.
Een paar straten verder kwamen de stoompluimen in zicht en nog een stukje dichterbij roken we de enorme zwavellucht.
Van alle caldeiras (boiler) werkt alleen de grootste nog.
Een stukje verderop komt er weer kokend water aan de oppervlakte.
Het was leuk om weer eens te zien.
We gingen verder en kwamen onderweg ook allerlei leuke dingen tegen, zoals deze azulejos op het huis waar een volksdansgroep bij elkaar komt.
Ik zou in Belgie niet weten waar en of er überhaupt wel ergens een volksdansgroep is.
En we zagen een hartje van Yves.
Bij deze bron moesten we een vraag beantwoorden.
Er kwam een auto aanrijden waar twee mannen uitsprongen, die kwamen hun handen wassen en water drinken.
Een van de twee zei tegen me dat het heel lekker water was en dat ik het ook eens moest proeven, ik heb het gedaan en hij had gelijk, het was inderdaad heel lekker water, een stuk beter dan wat er bij ons uit de kraan komt.
De weelderige vegetatie hier verveelt nooit, zeker niet als er dan ook nog water bij is.
Toen we met de auto door Furnas reden waren we langs deze muurschildering van Yves gekomen en omdat ik er graag een foto van wilde hebben zijn we nog even die straat op en neer gewandeld.
Daarna zijn we terug naar de auto gelopen en maakte ik op de hoek van de straat nog deze foto.
Inmiddels was het al bijna half zes, dus toen zijn we naar Ponta Delgada gereden om daar op de Food Plaza te eten,
Daarna deden we boodschappen en toen zijn we weer naar huis gegaan.
Wat was dit weer een ontzettend fijne dag.

Geen opmerkingen: