zondag 23 februari 2020

Parijs 23 februari

 Vandaag gingen we naar Père-Lachaise toe.
Alhoewel het er nu een stuk drukker was dan toen ik er in januari was, liepen we toch regelmatig helemaal alleen in een straatje.
 We zochten drie caches en deden een nieuwe adventure lab cache en daarvoor moesten we  naar bepaalde graven toe waar we vragen moesten beantwoorden.
 Een van de caches bracht ons bij het graf van George Mélies, deze filmregiseur kennen we door de film Hugo en dat maakt zo'n cache dan toch extra interessant,
 Door de Lab cache leerden we over de twee neergestorte ballonvaarders Joseph Croce-Spinelli en Théodore Sivel.
 Dit is het graf van Louise Koppe, daar hadden we nog nooit van gehoord, maar we kwamen hier ook door een cache.
 Het graf van Auguste Bain; de eigenaar van een winkel in scheerspullen.
 En dan het beroemde graf van Oscar Wild. Ik heb het jaren geleden gezien dat het helemaal beklad was, nu was het mooi schoongemaakt en stond er glas omheen.
 Leon Thery was een autocoureur met de bijnaam le chronometer.
 Soms kom je ook op stukken waar duidelijk te zien is dat er al jaren niemand meer naar de graven omgekeken heeft.
Sommige graven zijn gekocht voor de eeuwigheid en als er dan geen familie meer over is om voor een graf te zorgen, neemt de natuur het over, wat op zich ook wel weer een mooi gezicht is.
Volgens mij is dit graf niet van een beroemdheid, maar ik vond het beeld erop erg mooi.
 We hebben nog een poosje op het plein gezeten; af en toe moet ik er echt aan denken om niet maar door te draven :-)
Daarna zijn we terug gelopen naar de uitgang.
En toen kwam er nogal een groot contrast et de vredige rust op dit kerkhof, want op de hoek van de straat zou vanmiddag de Carnavalsoptocht voorbij zou komen en dat wilden we ook wel even zien
We waren mooi op tijd want in de verte zagen we ze al aankomen en terwijl we stonden te wachten keken we naar een aantal ballonverkopers die hele vrolijk gekleurde ballons verkochten.
 Zo zag het begin van de optocht eruit.
 En wat er daarna allemaal kwam kon elke willekeurige optocht zijn, want het was of dansen
 of trommels.
 Mensen die, zoals deze meneer, verkleed waren zag je bijna niet.
 Frankrijk hebben we ook niet gezien, wel allerlei andere landen



 Toen we dachten dat het afgelopen was, zag ik door de telelens van mijn camera dat er in de verte nog een dansende massa aankwam en daar hebben we toen ook nog maar even op gewacht.
Voorop liepen een aantal mannen, met grote knallende zwepen de weg vrij te maken, wat nogal agressief over kwam.
 Achter dit spandoek kwam nog een hele groep mensen die liepen te dansen
en toen was de Carnavals optocht voorbij :-)
Ik zei tegen Paul dat het thema van de optocht vast trommels en dans was, maar hij had de info op de site gelezen en wist me te vertellen dat het thema van dit jaar lucht was :-)
Nou ja, het was vrolijk en leuk om een keer gezien te hebben.

3 opmerkingen:

Margriet zei

In Frankrijk nog niet veel angst voor het Corona virus? Ik las dat in Italië het Venetië carnaval was afgelast.

Marthy zei

Als ik weer eens in Parijs kom ga ik beslist weer naar het kerkhof, zo mooi.

Jolande zei

Het valt hier nog erg mee. Ik las het ook over Italie Volgende week is het hier Fashion week, die komt nu net uit Milaan, dus ik ben benieuwd wat ze daarmee doen.