dinsdag 25 februari 2020

Parijs 24 februari

Gisteren deden we op Père-Lachaise waren een Adventure Labcache.
Labcaches bestaan uit 5 locaties die je moet bezoeken en daar het antwoord op een vraag vinden.
Dat is leuk om te doen en het laat je weer hele nieuwe dingen ontdekken op plaatsen waar je al vaker bent geweest.
Bij deze cache lagen de locaties vast,  je moet dus eerst 1 doen om verder naar 2 te kunnen enz.
Deze cache was helemaal in het Frans, wat het lastiger maakte, maar het lukte ons om bij locatie 4  te komen.
De tekst op het graf konden we echt niet lezen doordat er mos opzat en klimop vanaf gehaald was wat ook weer sporen achter had gelaten.
Nu zal de vraag wel iets geweest zijn waar iedereen die in Frankrijk opgegroeid is antwoord op kan geven, net als elke Nederlander weet wie de maker van Nijntje was, maar wij wisten het dus niet.
Online konden we het zo snel niet vinden op een klein toestel, dus dat hebben we later thuis gedaan.
En omdat we nu toch eindelijk wel eens een labcache wilden voltooien, ben ik vandaag terug gegaan naar Père-Lachaise, waar het veel rustiger was dan gisteren.
 Behalve de labcache lette ik vandaag op de graven van bekende personen.
Sommige ken ik, maar er zijn er  natuurlijk ook die mij niets zeggen, zoals Rene de Buxeuil .
Maar ik vind het dan altijd interessant om over zulke mensen te lezen.
Ik had niet echt een plan hoe ik zou wandelen, ik liet me een beetje leiden door de graven die ik zag.
Als ik ergens een graf zag dat ik mooi vond liet ik daar naar toe, zoals naar dit graf.
Voor zover ik weet liggen hier geen bekende mensen, maar mijn fantasie sloeg natuurlijk helemaal op hol en ik zag hier al een hele vampierfamilie wonen :-)
De lente is echt in aantocht.
Dit graf sprak me dan weer aan omdat de uil.
Een van de bekendste graven is dat van Frédéric Chopin, nadat ik laatst 'een studie' had gemaakt van al zijn adressen in Parijs, was het natuurlijk niet meer dan logisch dat ik nu zijn laatste rustplaats even bezocht.
Overal op PL liepen tuinmensen rond die druk bezig waren met het snoeien van struiken.
Een straatje was helemaal afgesloten want daar waren ze in een hoogwerker bezig om een boom een stuk korter te maken.
En dat was natuurlijk uitgerekend net voor het beeld waar ik het antwoord op de vijfde en laatste vraag van de labcache moest  vinden: het is een complot!
Nu stonden de antwoorden op de vorige vragen vaak aan de zijkanten of achterkant, dus liep ik een pad hoger en daar kon ik tussen twee grafhuisjes door inzoomen op de tekst op de achterkant.
Toen ben ik op een bankje gaan zitten om de tekst te vergroten en te lezen en Hoera!!! daar vond ik het antwoord en nu heb ik een voltooide labcache!
Hierna liep ik verder naar boven en kwam ik langs het graf van Samuel Hahnemann.
 Een stukje verderop stonden de graven van Moliere
 en Jean de la Fontaine naast elkaar.
 Gilber Bécaud, ach wie kent zijn lied Nathalie nou niet.
 Simone Signoret en Yves Montand
 Dit vond ik ook heel bijzonder; een deur op een graf. Een deur naar een andere wereld???
 Het beeld van Le Bon Berger voor het graf van la famille Davilliers is zo bekend dat er zelfs ansichtkaarten van zijn.
 Toen ik weer langs het graf van Jim Morrison kwam heb ik er ook nog maar een keer een foto van gemaakt.
Net als van het graf van Héloise et  Abelard.
 We wonen niet ver van Place Colette en over haar had ik al gelezen, dus nu bezocht ik ook even haar graf.
 Tenslotte kwam ik nog langs het graf van de Russische prinses Elizaveta Alexandrovna Stroganova, lastig om door het spiegelende glas het beeld redelijk op de foto te krijgen.
 Ik had nog wel langer willen rondkijken, maar het was inmiddels al 16.30 en ik had zo alles bij elkaar toch een heel stuk gelopen, dus ben ik weer naar de metro gelopen en naar huis gegaan.

1 opmerking:

Margriet zei

Oh, ik was al bij met lezen! Die vleermuis vind ik echt leuk en het uiltje natuurlijk ook.
Ik ben een trilogie aan het lezen van Kerstin Gier, Silber en daar komen droomdeuren in voor. Ik denk dat die deur een droomdeur is!
En nu heb ik enorm veel zin om Pere Lachaise weer te bezoeken!