dinsdag 8 september 2020

Lockdown dag 170 - Huy Kattentrail 1

Ik ben gek op katten en ik ben gek op trails, dus toen we zaterdag zagen dat er in Huy een kattentrail was, was gelijk duidelijk dat we vandaag terug zouden gaan om al die katten te vinden.
Het was vandaag een heel stuk zonniger en daarom zijn we nog even bij het uitkijkpunt over de Maasvallei gestopt om nog wat foto's met blauwe lucht te maken.
 Toen ik zaterdag bij de Action in Hannut  ging winkelen was Paul in de auto blijven zitten. Toen ik terug kwam vroeg hij of ik ook ledlampjes (voor de voorraad) had meegenomen: nee, want die stonden niet op het lijstje en ik zou ook niet weten welke lampjes ik mee had moeten nemen.
We wisten dat er in Wanze ook een Action is en omdat ik niet alles van mijn lijstje had kunnen vinden gingen we nu samen even kijken.
Het was maandagochtend en vroeg, dus heerlijk rustig en ik heb toch al veel Actions gezien maar ik denk dat dit toch wel de mooiste en ruimste is.
Paul kocht lampjes en ik was helemaal in mijn nopjes, want ik vond de kerststempels voor 2020: op 7 september!!! Eigenlijk stom natuurlijk zo vroeg, maar ik heb ze alvast.
Na deze geslaagde Action uitstap reden we door naar Huy, waar we aan de Maas parkeerden.
Aan de overkant van deze parkeerplaats is de weg naar het fort waar we zaterdag de eerste kat zagen.
We wandelden naar de kerk, waar maar liefst 3 katten bij de ingang staan.



Bij de kerk hebben we eerst de multi Li Rondia (het roosvenster en een van de 4 wonderen van Huy) afgemaakt hebben.
Zaterdag  waren we daar aan begonnen, maar we konden de cache niet vinden en wisten niet of alle antwoorden wel goed waren.
Thuis hebben we alles gecontroleerd en bleek dat we inderdaad de cache moesten zoeken op de plek waarvan we dachten dat hij moest liggen.
Dat kwam goed uit, want we moesten ook naar de Tourist Info om een foldertje van de kattentrail te halen.
Eerst zaten ze naast de kerk, maar daar wordt verbouwd en nu zitten ze  tijdelijk in de straat erachter. Door de steeg naast de kerk liepen we er naar toe.
Er was niemand in de Tourist Info,dus konden we allebei naar binnen om een foldertje te halen waar alle katten op aangegeven stonden en de eerste 2 gelijk al zagen.
 We werden heel geholpen door een bijzonder vriendelijke meneer, die ons vertelde dat het plan was om 67 katten te plaatsen, maar dat het er uiteindelijk maar 42 geworden zijn.
Hij gaf ons een boekje met een plattegrondje waar de katten staan en vertelde dat er twee binnenin het museum staan, maar dat die op maandag gesloten is.
Dat was voor ons geen probleem want wij gaan sowieso niet naar een museum, zelfs niet als er een kat binnen staat :-)
Met het plattegrondje in de hand gingen we op zoek naar de katten.
Dit standbeeld hadden we al uit de verte gezien, maar nu kwamen we er voorbij.
 Als hij niet zou zitten te lezen zou hij de 3 katten op de rotonde kunnen zien.
Zaterdag had ik ze al vanaf de overkant van de weg op de foto gezet, maar vandaag zijn we overgestoken de rotonde op zodat ik ze zonder ketting ervoor kon fotograferen.


 En omdat ik daar toch stond heb ik ook gelijk een foto van de kleurrijke kubus gemaakt die in het midden staat.
Hierna liepen we even naar de Maas waar de rondvaartboot van de stad ligt en waar ook een kat moest zijn.
Hij bleek binnen te staan en omdat de boot op maandag niet vaart was er ook geen personeel aanwezig en heb ik de kat zo goed en zo kwaad als het ging door de vieze ruit op de foto gezet.
 Weer terug richting het centrum zagen we de kerk boven alle daken uitsteken,we vonden het een beetje Parijs aandoen.
 Paul liep met de plattegrond en bepaalde de route en zo liepen we weer richting de kerk, omdat er in de straat erachter een kat moest zijn, maar toen we daar kwamen bleek dat het de katten in de Tourist Info waren, maar ik zag er wel deze mooie waterspuwer.
 Op weg naar het centrum vonden we weer een kat.
 Hij stond vlakbij deze automaat.
Kochten we vroeger snoep of speeltjes uit zo'n automaat, nu zitten er mondmaskers en handgel in: het nieuwe normaal...
 In het stadje is veel kunst. Dit schilderij deed me denken aan het werk van Vladimir Kush.
 Deze kat met stickers
 stond in de buurt van deze grote rode kater :-)
Er zat een meneer achter en zijn hoofd stak precies boven de kat uit, dus het was even zoeken naar een plekje waarop in een foto kon maken zonder dat hoofd erbij.
 Vervolgens liepen we naar Grand Place, recht op het gemeentehuis af

 waar deze kat voor de trap stond.
 In het midden van het plein staat de unieke Li Bassinia (ook een van de 4 wonderen van Huy); een hele mooie, aparte fontein die jammer genoeg niet werkte.

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Wat ontzettend leuk zeg, die kattentrail

Margriet zei

Dat dacht ik al......Een trail én katten, die kan jij niet overslaan LOL
Hartstikke leuk natuurlijk en ook nog een waterspuwer er bij, ik geniet!