zondag 26 januari 2020

Parijs 26 januari

Vandaag wilde Julian nog graag île de la Cité en de Notre Dame zien, dus liepen we vanmorgen door de Jardin des Tuileries naar de linkeroever.
 Daar zag ik al deze kleurrijke fietsen, geen street art deze keer, maar een galerie dat art in motion tentoonstelde.
 We wandelden langs de punt van het eiland,
 langs alle mooie gebouwen
 en natuurlijk ook langs Notre Dame.
 Vervolgens liepen we door naar Île Saint Louis, waar Paul het meegebrachte oude brood weer aan de vogels ging voeren. Ik was niet de enige die een foto van hem maakte, er waren meer mensen die het een foto waard vonden :-)
 Via Pont Marie staken we weer de Seine over naar de rechteroever. Je ziet hier ook echt van alles en nog wat als Street Art, ik krijg haast de neiging om ook mee te gaan doen :-)
 Misschien toch maar beter invaders blijven fotograferen :-)
 We dronken koffie bij Starbucks tegenover Saint Paul op Rue de Rivoli en daar hing dit leuke schoolbord voor het Chinese Nieuwjaar.
Af en toe word ik wel helemaal tureluurs van alle feestdagen, want je ziet nog steeds volop kerstversiering en Drie Koningen taarten met feves die je kunt kopen, dan zie je versiering voor het Chinese Nieuwjaar en Valentijnsdag en ook de Paasspullen komen al tevoorschijn.
Zelf ben ik meer van eerst het een, dan het volgende, maar hier is alles vrolijk door elkaar.
 Ik zag nog een elektriciteitskastje met een kunstwerk van C215, die vind ik zo mooi dat ik er ook een mapje voor heb gemaakt.
We zagen nog twee invaders

 We kwamen bij Hôtel Sully, waar we doorheen liepen
 om in de Jardin te komen.
Rechts op de foto is een deur te zien, als je daar doorheen loopt
 sta je in een van de vier Arcades van Place des Vosges; het oudste plein in Parijs.
 Het is een symmetrisch plein en er hebben een aantal beroemde personen aan dit plein gewoond, zoals Victor Hugo.
Het gebouw in het midden is Pavillon de la Reine, dat tegenover het Pavillon du Roi staat. Wij liepen eronderdoor om verder in de wijk Marais rond te kijken.
 Het is een hele leuke, levendige wijk, met ook heel wat streetart, zoals invaders
Dit is de 34ste invader, de oudste die ik tot nu toe zag.
 Nog een mooie van C215.

 Bij Centre Pompidou maakte ik nog een keer een foto van deze muur.
 En  een stukje verderop zag Paul deze invader, de 100ste van deze maand; nog maar 1334 te gaan hahaha
 Julian had mijn foto's van de lego shop gezien en wilde daar graag ook even rondkijken, dus wandelden we door naar Les Halles.
De Notre Dame is toch wel heel knap gemaakt van allemaal legoblokjes.
 Ik heb een zwak voor Yoda en heb een lego Yoda figuurtje aan mijn tas hangen, maar deze vond ik toch ook erg leuk.
 Gelukkig is Julian geen shopper, dus hoefden we niet het winkelcentrum in :-)
 Hij ontdekte nog een invader op een soort hoge stoeprand.
 Ik was nog niet in Eglise Saint Eustache geweest, want ik wist dat als ik hier met Paul zou komen hij binnen zou willen kijken en ja hoor :-)
Binnenin de kerk hoorde je het orgel, het was me toch een vreselijke herrie, het klonk net alsof er een kind op was losgelaten, die daar met twee handen en ellebogen op zat te hameren...helemaal fout, want het was een gerenommeerde organist, die een speciaal concert gaf, getiteld Music and Poetry...
Het is lang geleden dat ik orgel heb gespeeld, maar ik weet zeker dat ik er meer melodie uit kan krijgen dan deze man.
 Ook hier stond nog een kerststal; een hele alternatieve en eromheen lagen allemaal kapotte kerstballen. Ik kon het allemaal niet meer aanzien en horen en ben naar buiten gegaan.
We zijn naar het appartement gelopen waar we wat gedronken hebben.
Toen we gisteravond uit Chipotle buiten kwamen liepen we tegen een Chinees restaurant aan en daar zijn we vanavond gaan eten.
Hierna hadden we nog anderhalf uur de tijd om thuis wat te drinken en toen brachten we Julian weer naar Gare du Nord waar hij de Thalys van half tien had en weer naar huis ging.
Het was een heel gezellig weekend waarin we veel hebben gelopen en veel hebben gezien.
Het lange weekend is omgevlogen: time flies when you're having fun!

1 opmerking:

Margriet zei

Jammer dat Julian de Notre Dame in deze staat moest zien!