vrijdag 10 januari 2020

Parijs 10 januari

Ook vandaag regende het weer, maar niet zo hard als gisteren en ik besloot om naar Les Halles te gaan.
Onderweg kwam ik voor het eerst sinds we hier zijn een aparte deurknop tegen; het zijn civetkatten.
 Ik liep door de galerij van Rue de Rivoli en ineens zag ik dit door een van de bogen.
 Dit bleek er aan vast te zitten: Temple Protestant e l'Oratoire du Louvre.
 En op de hoek vond ik een Invader.

 en een stukje verderop zag ik er een aan de overkant van de straat, dus ben ik uiteraard even overgestoken om een foto te maken.
 Je ziet overal dat de etalages van hun kerstspullen ontdaan worden. Deze had nog wel een soort kerstrand, maar verder vond ik hem erg gezellig winters.
 
 Sinds de laatste keer dat wij in de buurt van Les Halles waren is het hier enorm veranderd, maar de grote Eglise Saint Eustache staat er nog steeds.
 Er is een mooi park aangelegd, met speeltuintjes. Deze vrolijke ballonnen zag je al van ver en ik moest gelijk denken aan "neunundneunzig Luftballons auf ihrem Weg zum Horizont"
 Tegenover Les Halles ligt Bourse du Commerce.
 Over het enorm grote winkelcentrum is een gigantisch grote kap gemaakt Canopée des Halles en in het midden is een soort atrium.
Sommige winkels hebben verschillende lagen en de roltrappen gaan niet naar alle lagen toe, dus af en toe was ik helemaal het spoor bijster van op welke verdieping ik nu was en hoe ik ergens hoger/lager kon komen.
 Toen ik weer buiten stond zag ik deze bijenkorf op een hoek van een gebouw, die herkende ik van een vorige keer.
Ik liep verder en keek ergens rechts een straat in en dacht een invader te zien.
Daar ging ik uiteraard op af en kwam toen langs deze Fontain des Innocents.
 Helaas bleek het wel een mozaïek te zijn, maar niet gemaakt door Invader. Op de muur ernaast zag ik deze dierenkopjes.
 En toen ik die stond te fotograferen zag ik door de bogen heen wel een Invader: Oscar uit Sesamstraat; zo leuk!
 Ik draaide me om, om terug te lopen naar Les Halles toen ik onder een Anarchistisch hart en een halve fiets ook nog een invader zag! Dit is ook weer een oudje van hem nummer 92.
 Les Halles vanaf de achterkant gezien.
 Op de hoek zit een grote Lego winkel die helaas vandaag dicht was, maar de etalages waren hartstikke leuk om te bekijken.


 Omdat ik last van mijn voeten begon te krijgen ben ik weer in de richting van het appartement gelopen.
Het beeld "Ecoute" van Henri de Miller dat voor de Eglise Saint Eustache ligt, herkende ik ook van een andere keer.
 Ik heb al verschillende keren bij bloemenwinkeltjes mimosa gezien, het ziet er zo heerlijk voorjaarsachtig uit, zeker op van die grauwe dagen.
Op Rue Saint-Honoré, voor het Conseil d'ëtat, was er een betoging.
Een politiemacht dat er op de been was, niet normaal, op elk hoekje stonden er hele groepen en ik moest er dwars doorheen om thuis te kunnen komen.
Ik heb thuis belden op tv gezien van hoe die betogingen kunnen verlopen, dus echt gezellig vond ik het niet, maar het is gelukkig goed gegaan.
Net voordat ik de hoek van onze straat om kwam begon het weer te regenen, dus ik  was mooi op tijd binnen en daar heb ik me de rest van de dag vermaakt.

4 opmerkingen:

Bertiebo zei

Lieve Jolande,
Roodkapje kwam gisteren aan. Dankjewel, voor deze superkaart. Hierin overtreft Parijs London dus, want in London vond ik niks, ook geen kaart voor jou.
Maar verder blijf je London toch wel trouw hè. Hoe dan ook , zo te lezen zit je je niet te vervelen. En krijg ik zo langzamerhand zin om toch nog eens naar Parijs te gaan.

Deze tekst probeerde ik per mail te versturen, maar die kwam p.o. terug. Blijkbaar heb ik een verkeerd adres. Dus nu maar zo.

Marthy zei

Ha Jolande. Dus je zit in Parijs, wat heerlijk. Wij waren er in november en hebben er ontzettend genoten. Ik heb al wat terug gelezen op je blog en ga nog meer lezen want ik zal ongetwijfeld wat oppikken van jou rondwandelingen in die mooie stad wat wij kunnen gaan bezoeken als we er weer eens zijn. Geniet!

Jolande zei

Bertie wat is die kaart ongelofelijk snel aangekomen, niet te geloven.
Natuurlijk blijf ik London trouw, want je weet het, hoe mooi andere steden ook zijn There is no place like London :-)
Mijn emailadres is mijn voornaam in kleine letters apestaartje minifantasy punt eu

Hallo Marthy, leuk dat je meeleest!

Margriet zei

Erg leuk dat je zo veel invaders daar in Parijs hebt! Oscar vind ik erg leuk.