dinsdag 7 januari 2020

Parijs 7 januari

Het tweede arrondissement is het kleinste arrondissement en voordat we hier kwamen wonen dacht ik dat ik alle straatjes wel in een, hooguit twee dagen zou kunnen bekijken :-)
Nou niet dus, er is zoveel te zien, mooie gebouwen, ongelofelijk veel kleine leuke winkeltjes en dan nog alle passages!
Vandaag had ik een stukje met wat caches uitgezocht om te gaan bekijken. De eerste cache bracht me bij Galerie Vivienne, een van de twee galerieën die op mijn "dat wil ik zien" lijstje stonden.
Notaris Marchoux wilde de mooiste passage van Parijs bouwen, nu heb ik ze nog niet allemaal gezien, dus of het echt de mooiste is kan ik nog niet beoordelen, maar hij is schitterend.

Ik wandelde verder en kwam over Place des Victoires waar in het midden een standbeeld van Louis XIV staat.
 Hier zag ik ook de eerste Invader van vandaag.
 Even later, op Rue du Louvre zag ik deze grote Invader.
 Ik liep langs een aantal hekken die iets afschermden, maar ik vond ze er zo raar uitzien.
Toen ik er een stukje vanaf ging staan zag ik dat tussen de oorspronkelijke mazen motieven 'geborduurd' waren met wit electriciteitsdraad (?)
Zoiets heb ik nog nooit gezien, maar het was heel mooi, het leek net uitvergroot kant.
 Ik sloeg de hoek om naar Rue d'Abourkir en zag alweer een Invader.
 In Rue des petits carreaux zag ik deze mural Tintin et le capitain Haddock.
Straat artiest Combo maakte deze mural als protest tegen homofobie.
 De Invader zag ik een stukje verderop.
Ergens in een klein straatje zag ik ineens een chocoladefabriekje.
 In dit arrondissement is BNP Paribas heel dominant aanwezig, maar dit is tot nu toe wel het mooiste gebouw dat ik zag.
 Dit was zo'n passage waar ik bijna voorbij liep
 er zaten vooral postzegelwinkeltjes en restaurantjes.
 Aan de overkant van de straat zat een stukje verderop een Hema waar ik wat dingen wilde kopen, dus braaf als ik ben, stak ik over bij een zebrapad en toen liep ik recht op deze passage af.

 In deze passage zaten ook weer allemaal hele leuke winkeltjes en een aantal daarvan hadden rekken met kaarten buiten staan en daar kijk ik graag altijd even naar.
Bij een winkeltje vond ik een hele leuke kaart van Roodkapje, dus die ging ik kopen voor Bertie en toen stapte ik ineens een poppenhuiswinkeltje binnen!
Oh wat hadden ze hier veel leuke spulletjes en mooie huizen, ik kreeg acuut zin om een huis te kopen, maar ik had geen tas bij me :-)
Musée Grévin heeft een prachtige ingang. Het was me niet duidelijk wat voor soort museum dat nou  was, maar toen ik het later opzocht bleek het een wassen beelden museum te zijn.
 En toen werd het tijd voor een belevenis bij het Hema :-)
Ik kocht een schaar, gasaansteker, afwasborstel en nam 3 kaarsen mee die ik als decoratie heb neergezet.
 Op de weg terug liep ik nog even langs het Art Nouveau gebouw.
Gisteren was ik daar al voor een cache, maar toen had ik de franse opdracht verkeerd gelezen, dus ging ik vandaag op zoek naar wat ik wel moest weten om de coordinaten uit te kunnen rekenen.
De deur stond open, met iemand van de beveiliging ernaast, maar ik kon nu toch mooi een foto van de hal nemen.
 Ik liep terug via Opera, daar zit een Benetton en toen ik deze etalage zag moest ik gelijk denken aan de quote die op Geknipt staat : "Dare to be different, that's what makes you special".
 Toen ik weer thuis kwam en uit het raam keek zag ik dat ze bezig waren om het reuzenrad af te breken :-(
Gisteravond zocht ik iets op Google maps en toen viel mijn oog ineens op het woordje Chipotle.
Ik wreef mijn ogen eens goed uit en keek nog eens goed en ja hoor, hier niet al te ver vandaan zit een Chipotle restaurant.
Daar hebben we in de USA vaak gegeten en we zijn er echt gek op, dus zijn we vanavond deze gelijk uit gaan proberen
Het eten was net zo lekker als we gehoopt hadden, dus hier gaan we vaker naar toe.

5 opmerkingen:

Margriet zei

Wat heb je weer veel moois gezien! Als ik nog een keer in Parijs kom heb ik aan jouw verslag een geweldige reisgids :-)

Marthy zei

Zo mooi, die passages van Parijs. Wij waren er ook in november. Kijk hier https://heenenterugnaardeardeche.blogspot.com/2019/12/passages-en-galeries-van-parijs_11.html en hier maar even https://heenenterugnaardeardeche.blogspot.com/2019/12/galeries-vivienne-en-colbert.html

Jolande zei

Marty ik ga jouw posten zeker bekijken, maar nu moet ik eerst boodschappen gaan doen en vanmiddag ga ik weer op pad, druk druk druk :-)

trompke zei

Ik wil ook naar Parijs....

Jolande zei

Kom maar langs Hanny :-)