zondag 5 januari 2020

Parijs 5 januari

Onze dag begon met een koffiemachine die niet wilde werken...
Dat ding is net een maand oud, thuis getest en daar deed hij het, maar toen we het weekend hier dingen kwamen brengen zei het doe het zelf maar.en namen we het weer mee naar huis.
Daar heeft Paul het apparaat gereset en toen werkte het weer, dus namen we het ding mee in de Thalys zodat we hier ook koffie kunnen maken.
Dat ging goed tot vanmorgen, opschuimen lukte niet, het ding kookte de melk en daar bleef het bij.
Na een hele tijd gemier is Paul dan maar naar de redding op de hoek gelopen :-)
 Omdat de metro nog steeds plat ligt bleven we vandaag weer op loopafstand van huis.
Op een punt waar we al zeker vijf keer voorbij gelopen zijn viel mijn oog nu op invader Time is precious.
We liepen over Boulevard de la Madeleine; en ik maar zingen :-)
 Overal hangt en staat nog kerstversiering, ergens bij hele sjieke winkels zagen we deze enorme beer.
 We wandelden langs Place de la Concorde
 en zagen dat er op de Champs Élysées iets aan de hand was.
Er was een heel stuk afgezet met politiewagens en er liepen allemaal mensen op straat.
We zijn niet gaan kijken of er iets van een autoloze zondag was of weer een demonstratie.

Wij zijn Jardins des Champs Élysées ingelopen, waar we een paar Fontaines Wallace zagen.
In de winter zijn ze afgesloten om bevriezing te voorkomen, maar anders is er hier drinkbaar water.
 Zagen we gisteren bijenkorven, in deze jardins stond een insektenhotel.
 Des tulipes à Paris is een door Jeff Koons gemaakt kunstwerk ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de terroristische aanslag op 13 november 2015.
De grote hand lijkt bedrieglijk echt, er is zelfs een klein moedervlekje op.
 We wandelden langs Grand Palais en Petit Palais en keken even bij het beeld van Churchill
 We staken de Seine over via Pond Alexandre III; de meest versierde brug van de stad.



 Hierna wandelden we langs de Seine weer terug.
Dit is Assemblée Nationale, een parlementsgebouw. Het zou niet misstaan in Griekenland.
 We kwamen langs aparte gebouwen
 detailfoto van een stukje van de muur.
 Gisteren zagen we Musée d'Orsay aan de overkant van de Seine, nu liepen we er voor langs
 en zzagen we het Louvre vanaf de overkant.
We zijn hier de brug over gestoken
Via Rue des Pyramides zijn we weer in de richting van huis gegaan.
Onderweg zagen we invader Bazinga.
En toen hadden weer 7 kilometer aan voetstappen erbij!

7 opmerkingen:

Margriet zei

Wat zakje een geweldige conditie hebben na die maanden! Wat een leuke kerstbekers bij Starbucks. Musée d’Orsay vonden wij echt een heel mooi museum.

Jolande zei

Ik hoop het :-)
Toen wij vanmiddag langs het museum kwamen stond het plein helemaal vol met mensen die naar binnen wilde, er is nu een Degas tentoonstelling.
Ik weet niet of we daar gaan kijken, we zijn niet zo van de musea.

Margriet zei

Nee,ik weet dat jullie niet zo van de musea zijn ;-) Maar d’Orsay is als gebouw van binnen ook al mooi! En ik hou wel erg van het Impressionisme en daar is veel van te zien in het museum.
Houden jullie van Monet zijn schilderijen? In musée de l’Orangerie in de Tuilerieën, aan het place de la Concorde hangen hele grote schilderijen van zijn waterlelies. Dat vond ik echt prachtig. En het is niet een heel groot museum ;-)
Maar goed, er zijn ook genoeg andere dingen te zien in Parijs!

Jolande zei

Ik zag gisteravond dat d'Orsay gratis is op de eerste zondag van de maand, dat verklaart al die wachtende mensen op het plein.
Paul wil nu volgende maand ook in zo'n rij gaan staan :-)
De schilderijen van Monet vind ik wel aardig. We zijn gisteren ook langs dat museum gelopen en eigenlijk vind ik dat het leukste LANGS musea lopen hahaha

trompke zei

Nu heb ik de Moody Blues ook in mijn hoofd...

Jolande zei

Er zijn ergere nummers om in je hoofd te hebben :-) Was jij trouwens geen fan van de Moody Blues?

trompke zei

Ja, eigenlijk wel, al luister ik nooit meer naar ze. Zou ik best wel eens weer kunnen doen.