zaterdag 11 januari 2020

Parijs 11 januari

In Parijs zijn er twee verschillende ondergrondse waterleidingsystemen.
Op verschillende plaatsen komt het water door de afvoerputten de straat op om zo goten schoon te maken en verderop verdwijnt het dan weer via een andere put het riool in. Dit water komt terecht in de Seine.
Bij ons op de hoek zit zo'n put waar op verschillende momenten water uit spuit en dat is een heel vreemd gezicht.
 Vandaag gingen we een wandeling maken naar de Eiffel Toren.
Via Place Vendôme liepen we richting Rue de Rivoli. Bij het Westin Hotel vielen ons deze lantaarnpalen op, het leek wel alsof ze net gepoetst waren zo glommen ze.
 Op de Rue de Rivoli zag ik weer een leuke, aparte deurknop.
 Bij Place de Concorde aangekomen zagen we de eerste, piepkleine invader van vandaag.
 Deze keer zijn we overgestoken naar het midden en hebben we de obelisk, naald van Cleopatra, nog eens van dichtbij bekeken.
 De fonteinen zijn ook mooi, zelfs nu er geen water in zit.
 Placce de la Concorde is het grootste plein van Parijs. Op elke hoek van dit achthoekige plein staat een monument dat symbool staat voor een Franse stad.
Die deur doet aan een James Bond film denken, wie weet zit er wel een hele geheime wereld achter :-)
 Het was vandaag weer heerlijk weer voor een lange wandeling.
 Slotjes kom je hier op de vreemdste plaatsen tegen.
 Op Pont de l'Alma zagen we weer een invader.
 We keken even bij Flamme de la liberté, dat een exacte kopie is van de vlam van het Vrijheidsbeeld in New York.
Onder de vlam is nu al jaren een monument voor Prinses Diana, die in de tunnel hieronder verongelukt is.
 Aan de overkant van de straaat, op Place de l'Alma zag ik nog twee invaders, dus die moesten op de foto.
 We liepen door omdat we koffie wilde drinken op een terrasje en zagen op de hoek van de straat alweer een invader.
 Op het terrasje zaten we heerlijk in het zonnetje en nu is het record van de  duurste kop koffie, die we ooit in Taiwan dronken, gesneuveld, want hier moesten we 8,= euro per kop betalen...
Volgens mij was dat inclusief glas, schoteltje en lepeltje :-)
 Na de koffie staken we Pont de l'Alma over waar we de Zouave zagen.
Dit in 1856 gemaakte stenen beeld wordt gebruikt als een informele vloedmarkering voor het niveau van de rivier de Seine in Parijs.
Als zijn voeten in het water staan worden de paden beneden langs de Seine afgesloten, als het water zijn dijen bereikt is de rivier niet meer bevaarbaar en als het nog hoger komt is er een probleem.
Terwijl ik de foto stond te maken kwam deze meeuw ineens voor me zitten :-)
 We wandelden verder langs de Russisch Orthodoxe kerk, de gouden daken hadden we al van veraf in de zon zien schitteren.
 Ook hier in de buurt zagen we een invader
 en een klein stukje verderop nog eentje.
 En toen kwamen we bij het doel van vandaag: de Eiffel toren.
Dan kun je goed merken dat je bij een toeristische attractie bent, want het was hier ontzettend druk.
 Het park aan de achterkant doen we een andere keer, nu zijn we aan de voorkant gebleven.
Hier en daar zagen we al vrolijk bloeiende planten.
 We staken Pont d'léna over en zagen aan beide kanten een invader; deze aan de kant van de Eiffel Toren
 en deze aan de overkant.
 We zijn nog even naar beneden gelopen om daar een hele leuke letterbox te gaan doen, waar we als souvenir nog een Eiffel Toren sleutelhanger voor kregen.
Vasthouden aan de reling was lastig, want die hing vol met slotjes.
 We zijn bovenlangs terug gelopen. Trocadéro gaan we ook een andere keer bekijken.
 Op de voetgangersbrug Passerelle Debilly hing het ook vol met slotjes.
 Op het dek van een rondvaartboot zat een hele kudde meeuwen, misschien kwam de meeuw die we eerder zagen hier wel vandaan :-)
 Het was nu een stuk minder koud want we hadden de wind in de rug.
Bij Place de la Concorde liepen we nu via de andere kant. Er liep een mevrouw voor me en opeens viel me op dat een van haar schoenen groen was en de andere rood, heel grappig en apart.
 We moesten nog wat boodschappen halen, dus namen we de kortste weg naar de Monoprix en daar kwamen we de laatste invader van vandaag tegen; het was weer een hele goede invaders dag.
 In de supermarkt zag ik Paul ineens staan te praten met iemand en dat bleek een collega te zijn, heb ik ook even kennis met haar gemaakt.
Op weg naar huis kwamen we langs Paul en daar hebben we een doosje macarons gekocht en daarvan hebben we er 3 opgegeten bij de warme chocolademelk die ik had gemaakt, dat smaakte heel lekker na deze lange wandeling.
Verder heb ik eten gemaakt en ben ik de rest van de avond bezig geweest met mijn foto's, het loggen van caches en het noteren van de invaders; druk druk druk het lijkt wel vakantie :-)

8 opmerkingen:

miekequilt zei

Via Bertie kwam ik op jouw blog. Heerlijk om over ons geliefde Parijs te lezen.

Bertiebo zei

Wat is 'een hele leuke letterbox doen?'

Jolande zei

Hallo Mieke, leuk om je hier te zien.

Bertie een letterbox is een type cache.
Caches zijn doosjes, dat kan gaan van heel klein tot heel groot, die mensen verstoppen en andere mensen dan weer gaan zoeken.Dat klinkt waarschijnlijk heel dom, maar die dingen moeten onderhouden worden, dus je krijgt alleen maar toestemming om ze te plaatsen als je daar toe in staat bent.
En dat houdt in dat ze bijna altijd door locals worden neergelegd en het leuke daarvan is dat die dat vaak doen op plekjes waar je anders zelf niet zou komen.
Op die manier hebben we over de hele wereld al prachtige plekjes gezien, maar ook in onze eigen 'achtertuin'.
Je kunt eens kijken op Geocaching.com

Margriet zei

Ik hoop dat die kop koffie wel lekker was dan!

Margriet zei

De prijzen in Rome vielen me trouwens echt enorm mee!

Jolande zei

De koffie was best lekker, maar ik drink er geen 8 euro aan af. Wij houden het voortaan gewoon bij Starbucks lol
Ik vond de koffie in Rome niet te drinken, gelukkig had ik eigen koffie bij me voor 's ochtends vroeg en daarna dronken we chocolademelk.

Margriet zei

Ik heb geen koffie gedronken in Rome! Nou ja, 1 keer in het hotel en die was vreselijk goor! Maar het eten in Rome was echt niet duur. En de heerlijke chocolademelk en thee was ook prima te doen.

Jolande zei

Het eten was volgens mij inderdaad niet duur. Venetie, daar was het pas belachelijk duur. Thee drink ik eigenlijk nooit buiten de deur, behalve in Marokko, daar dronk ik veel muntthee en daar moest ik vandaag aan denken toen ik met de verse munt in de weer was en er thee van maakte :-)