zaterdag 4 januari 2020

Parijs 4 januari


Het is geen vakantie ;-) dus vanmorgen zijn we eerst boodschappen gaan halen.
Thuis dronken we koffie en toen hebben we broodjes gemaakt om mee te nemen en zijn we naar Jardin des Tuileries gelopen om daar een Wherigo te gaan doen.
We moesten aan de kant van Place de la Concorde zijn en daar zijn we over de kerstmarkt naar toe gelopen.
Die ziet er overdag heel anders uit, maar zeker niet minder leuk.
 Vlakbij deze vijver was het beginpunt van de Wherigo. Toen we hier aankwamen plopte op wat we moesten doen en de wandeling bleek zo'n beetje over alle paden van de Jardin te gaan :-)
Ik had gezegd dat ik alle straten van Parijs wilde ontdeken, nou vandaag was het dus alle paden in de Jardin.
 De route stuurde ons een trap op en zo kwamen we op een hoger liggend pad tussen de Jardin en de Seine
 Hier hadden we echt een prachtig uitzicht.
 Als toerist heb je geen tijd om zoiets te doen, maar nu was het leuk zo heen en weer de jardin op en neer te gaan.
 Het Louvre is toch wel enorm groot.
Er staan zelfs bijenkorven in de Jardin.
 Paul had de glazen piramide nog nooit van dichtbij gezien, dus liepen we er even omheen.
 Vervolgens zijn we via allemaal straatjes weer richting huis gelopen, waarbij we deze invader tegenkwamen.
Mijn telefoon blijkt nu online te zijn en dan krijg je de naam jammer genoeg niet te zien.
Onderweg ontdekte we ook nog een passage met allemaal aparte kleine winkeltjes, waaronder een winkel met tekenmaterialen, dat is altijd handig om te weten.
 Thuis hebben we rondgerommeld en eten gemaakt.
Paul had ooit eens gehoord of gezien dat het Louvre op bepaalde tijden gratis was en dat zocht hij even online op.
Toeval bestaat niet, want het bleek dus op de eerste zaterdagavond van de maand te zijn! Van 18 tot 22 uur.
Dus gingen wij na het eten weer die kant op en na een half uur in de rij gestaan te hebben waren we in het wereld beroemde museum.
 Ik ben er vroeger eens geweest, maar Paul nog nooit en hij had nog nooit de Mona Lisa gezien, dus gingen we die als eerste bekijken; 10 minuten in de rij, maar dan heb je ook wat whahaha
 Toen gingen we op weg naar iets wat ons wel echt interesseerde: de Egyptische Afdeling.
Onderweg kwamen we nog langs The winged Victory of Samothrace
 en de Venus de Milo.
 De Egyptische afdeling hebben we helemaal bekeken en dat vonden we ook echt de moeite waard.




 Toen we uit het museum liepen kwamen we nog langs de Pyramide inversée, die ook te zien is in The Da Vinci Code; erg leuk om die nu in het echt te zien.
Op de terugweg hebben we chocolademelk gedronken bij Starbucks en weer terug in het appartement hebben we deze keer de lift naar boven genomen, na 14,5 km lopen zat 126 trappen opklimmen er niet meer in. :-)

7 opmerkingen:

Margriet zei

Wat leuk, nu herken ik allemaal foto’s! Watts die Mona Lisa eigenlijk maar klein hè, ze viel mij een beetje tegen. Dat beeld van Samothrace vind ik heel erg mooi! Handig dat je er gratis heen kon....volgende maand weer?

Margriet zei

Watts = Wat is

Jolande zei

Ik vind dus helemaal geen snars aan de Mona Lisa. Ik had haar járen geleden al eens gezien en toen viel ze me ook al tegen. Toen had ik inderdaad een veel groter schilderij verwacht.
We hebben een plattegrond meegenomen en de komende maand zullen we eens kijken of er nog iets is dat we willen zien, maar voor mij is het zo ook al goed hoor :-)

trompke zei

Wat hangt ze daar zielig alleen, en zo kil.
Heb inmiddels jullie appartement ook gevonden op streetview :-)

Jolande zei

Hanny er hangen meer schilderijen in die ruimte hoor, maar daar kijkt niemand naar :-)
Op Streetview zie je er niet veel van want we zitten te hoog, ik kan vanuit het slaapkamerraam de Eiffel Toren zien en vanaf het balkon de Sacre Coeur. Maar je kunt op Streetview wel goed zien wat er hier allemaal 'om de hoek' is, en dat is heel veel :-)

trompke zei

Ik gok dat jullie net onder de dakraampjes zitten, al lijkt dat balkonnetje wel erg klein dan.

Jolande zei

Als je een rond balkonnetje ziet dat is een verdieping lager. Wijj hebben 3 balkonnetjes aan de voorkant en die zijn 88 x 65 cm (ik heb ze speciaal net even opgemeten.) Als je voorbij het blauwe hek gaat en dan omhoog kijkt, zie je boven dat pleintje 3 ramen, de eerste 2 zijn van ons.