dinsdag 21 januari 2020

Parijs 21 januari

Ik mag graag rondwandelen op Cimetière du Père Lachaise en nu de metro's weer rijden ben ik er vanmorgen naar toe gegaan.
Toen ik uit de metro kwam en naar een zebrapad liep zag ik aan de overkant van het plein een invader, die moest natuurlijk eerst op de foto.
 Daarna ben ik naar de hoofdingang gelopen
 Vandaag geen beroemde mensen graven toer, maar ik ging een Wherigo doen.
Een Wherigo is een cache vorm, waarbij je een cartridge laad op je smartphone en dan op de locatie van punt naar punt gaan en daar opdrachten moet doen.
Deze Wherigo was dus een soort tour over de begraafplaats en hij bracht me naar allerlei bijzondere grafmonumenten.
 Avenue Principale
 met op het einde Monument aux Morts.
 Het graf van Colonel P. Legay Darcy, met twee ineengeslagen handen.
 Op weg naar de volgende opdracht zag ik dranghekken staan en zo wist ik dat ik bij het graf van Jim Morrisson was.
 Van Georges Rodenbach had ik nog nooit gehoord, het blijkt dat het een Belgische schrijver was.
Zijn graf is in ieder geval best bijzonder.
 Het terrein loopt omhoog en dan heb je op sommige plekken een mooi uitzicht over de graven.
 Sommige graven zijn toch wel erg groot.
 Deze piramide is anderhalve meter hoog.
 Dit vond ik ook een apart graf. Thuis zoek ik dan op van wie zo'n graf is en toen leerde ik over Victor Noir.
Je ziet echt van alles op graven: een groot rotsblok,
 een engel
 en zelfs een Pelikaan.
 En deze Russische basiliek vond ik ook heel bijzonder.
 Het graf van de politicus Félix de  Beaujour werd in de Wherigo le phare (de vuurtoren) genoemd.
 Weer een uitzicht
 Er was zelfs een graf met waterspuwers.
 Bij het graf van Héloïse et Abélard leerde ik door een (traditionele) cache over hun tragische liefdesverhaal.
 Bijna bovenaan de begraafplaats kun je een heel stuk van Parijs zien.
 Van een graf met vier uilen heb ik er eentje op de foto gezet.
 En tenslotte nog een praalgraf.
 Het is best vermoeiend om de hele tijd over klinkers te lopen, dus na een paar uur ben ik weer richting de metro gelopen.
Toen ik door de poort liep zag ik aan de overkant van de weg ook een invader.
Of deze bus hier altijd staat weet ik niet, maar ik vond hem hier wel mooi staan.
Met de metro zoefde ik weer terug naar huis, waar ik de rest van de middag lekker rondgerommeld heb.

3 opmerkingen:

Margriet zei

Oh, Père Lachaise! Dat is leuk om daar een Wherigo te doen! En wat had je prachtig weer!

trompke zei

Dranghekken? Tja, het is al lang geleden dat ik op Jim zijn graf heb gezeten :-) Ik vind het een prachtig kerkhof.

Jolande zei

En daarom staan er nu dus dranghekken, omdat jij op dat graf bent gaan zitten whahaha.
De hekken staan er omdat de omliggende graven teveel beschadigen door het toerisme, maar je ziet er nog steeds mensen gewoon overheen klimmen, wat ik vrij respectloos vind.
Ik vind het ook een heel mooi kerkhof, maar het staat na vorig jaar niet meer op nummer 1 :-)