zondag 12 januari 2020

Parijs 12 januari

Op weekdagen kan ik gaan en staan waar ik zelf wil, dus gaan we in de weekeinden dingen bekijken die Paul graag wil zien.
In de woonkamer hangt een grote poster van de Seine met veel bruggen en Congiergerie, ik was daar van de week geweest en had daar foto's van gemaakt en nu wilde Paul dat graag zelf zien, dus gingen we vanmorgen die kant op.
Vanaf het appartement gingen we de hoek om Avenu de l'Opera op, daar zit een winkel waar ze enorm veel kaartjes, schriften en andere leuke spulletjes verkopen en omdat we allebei dol op kaartjes zijn gingen we daar eerst rondstruinen.
 Daarna wandelden we via Rue de Rivoli en langs Saint Germain-l'auxerrois
 richting de Seine, waar vandaag alle stalletjes open waren.
Dat is ook altijd leuk om langs te lopen en te kijken.
 Op Île de la Cité zijn we eerst even door Square du Vert-Galant gewandeld. Op de punt was geen uitgang, dus zijn we ook weer teruggelopen en op het lager liggende pad ernaast naar de punt gelopen.
 Op de punt staat een grote treurwilg die als een soort overkapping helemaal over het uiterste stukje van het eiland gaat.
 Via Place Dauphine wandelden we verder.
 Uiteraard moest PaulTour de l'Horloge zien. Ik heb er nog maar eens een foto van de klok gemaakt, hij is zo mooi.
 Vandaag liepen we over Boulevard du Palais verder, zodat ik de prachtige poort van Palais de Justice van dichtbij kon fotograferen.
 Via Place Louis Lépine kwamen we bij Marché aux Fleurs, waar vandaag ook een vogeltjesmarkt was. Overal hoorde je de vogeltjes tjilpen, maar de kooitjes stonden zo dat je ze niet op de foto kreeg omdat er van alles voor stond.
 En toen kwamen we bij de Notre Dame.
Het was hier een heel stuk rustiger dan van de week en daardoor konden we alle foto's met beschrijvingen over de restauratie nu rustig lezen.

 Omdat je verder niet bij de Notre Dame of in het parkje erachter kunt kijken, zijn we verder gelopen naar Île Saint Louis, waar we vlak voor de brug de eerste Invader van de dag zagen.
 Eronder stond dit beschilderde elektriciteitskastje.Het is gemaakt door C215, dat is de straat artiest Christian Guémy, die wel de Franse Banksy wordt genoemd.
We zouden vandaag nog meer van zijn werken tegenkomen.
 Toen het gas in de Parijse huizen kwam werd er, als het op alle etages was, een klein bordje op de gevel gehangen met daarop Gaz a tous les étages.
Later werden er ook zulke bordjes opgehangen als er stromend water was. Op dit huis hingen beide bordjes.
 Op allerlei souvenirs zie je katten afgebeeld, maar ik had nog geen enkele kattenpoes gezien.
Vanmorgen in het kaartenwinkeltje had ik voor in mijn dagboek een kaart gekocht van de Notre Dame met een stel katten ervoor en uitgerekend op een van de eilandjes zag ik de allereerste kat.
 Invader nummer 2
Op Quai d'Anjou liepen we een stukje beneden langs de Seine. Paul had wat oud brood meegenomen en dat ging hij aan de meeuwen voeren.
Weer boven op de Quai zagen we een huis met een wel hele bijzondere regenpijp; dit is er een detail van.
 Ook zoiets apart, een mooie poort naar een klein binnentuintje, maar dan erboven weer een heel smal terrasje met stoelen erop.
 Dit was de laatste Invader die we op Île Saint Louis zagen.
Het park langs de Seine aan de overkant gaan we een andere keer bekijken.
 Net aan de overkant zagen we Invader nummer 4
 Op de linkeroever wandelden we langzaamaan weer omhoog en zagen invader nummer 5
 In een heel lelijk straatje zagen we nog een werk van C215; Anoine Saint Exupéry.
In hetzelfde straatje, in een hoekje vol met hondenpoep zag ik deze schattige tekening.
 Bij het College de France werd het gelukkig alweer een stuk mooier.
 Vlakbij de Sorbonne zagen we Invader nummer 6
 Bij de Sorbonne hebben we een poosje in het parkje aan de overkant gezeten.
 Daarna hebben we opgezocht waar een Starbucks zat, de dichtstbijzijnde was op Boulevard Saint Germain en daar zijn we toen eerst maar eens chocolademelk gaan drinken.
 Om daarna aan de overkant van de straat in Jardin médiéval du Musée de Cluncy een letterbox te gaan doen.

 Toen we weer verder liepen kwamen we bij een tweedehands boekwinkel waar buiten ook allemaal boeken stonden voor geen geld.
Er was een stukje Engelstalige boeken, dus daar keek ik en vond er 3. In het stukje ernaast stonden allemaal vreemde talen door elkaar en daar zag ik zowaar ook een paar Nederlandstalige boeken.
Ze verkochten er ook lp's en daar wilde Paul even rondkijken.
Terwijl hij dat deed, keek ik in de kelder nog even of daar soms ook Engelstalige boeken waren...had ik niet moeten doen lol
In totaal kwam ik met 12 boeken naar buiten, voor een bedrag waar ik er bij de kringloopwinkel bij ons misschien net 4 kan kopen.
 Beladen met boeken liepen we verder en kwamen bij Place Saint Michel en daar heb ik van de week toch helemaal deze invader op de fontein gemist.
 We begonnen onze voeten nu  toch wel erg te voelen, dus zijn we via de kortste route naar de Seine gelopen en kwamen onderweg nog twee Invaders tegen.

 En de eerste M Chat!
 We staken de Seine over bij Pont Carousel en op een van de zuilen zagen we de laatste invader van vandaag, als ik ze niet allemaal op mijn blog zou willen hebben, waren de posten een heel stuk korter :-)

 Bij ons om de hoek zit een Pub en daar zijn we gelijk naar toe gelopen om fish & chips te eten.
 De lift is kapot, maar gelukkig hebben wij de gewoonte aangenomen om altijd lopend naar boven en beneden te gaan, dus voor ons was het niet erg.
Thuis heb ik gelijk naast mijn nachtkastje een stapeltje gemaakt van de gekochte boeken, nu staan er dus twee stapeltjes en voel ik me helemaal thuis.
Het was een heerlijk weekend.

6 opmerkingen:

trompke zei

Aan boeken geen tekort dus. Straks overtref je Margriet nog...

Jolande zei

Dat is niet mogelijk hoor Hanny :-) Maar het boekenfestijn is failliet en de kringloop bij ons heeft niet echt leuke boeken en is hartstikke duur, dus heb ik me hier maar even uitgeleefd.
Er stond in het contract dat er 1x per week schoongemaakt zou worden, maar toen puntje bij paaltje kwam bleek dat dus niet voor medewerkers van Paul's werk te zijn. Er kan wel iemand komen, maar dat kost ons dan 70 euro per week whahaha dat betaal ik Dilber nog niet eens voor het hele huis.
Dus voor elke week dat ik zelf huishaat, spaar ik 70 euro uit en daar kan ik heel wat boeken (of andere leuke dingen) voor kopen :-)

trompke zei

Een erg leuke manier van geld verdienen LOL. Doe ik ook altijd. Wanneer ik iets wil kopen en ik doe het niet, dan heb ik dat geld uitgespaard, dus verdiend haha.

Margriet zei

Mooie stapel boeken!!! The timetravellers wife heb ik kort geleden gelezen. Mooi verhaal, maar soms wel wat ingewikkeld door al het tijdreizen ;-)

Jolande zei

Ik had het gelezen bij je en toen leek het me ook een mooi boek.
Gisteren zag ik dat iemand het boek had en toen baalde ik wel omdat ik het graag zou willen lezen, en toen legde ze het weer weg! Ja en toen was het natuurlijk van mij.

Margriet zei

Oh, dat was boffen! Ben benieuwd hoe jij het zal vinden.