woensdag 8 januari 2020

Parijs 8 januari

Vandaag wilde ik naar Île de la Cité, dus nam ik de kortste weg via Jardin des Tuileries, waar ik deze man in het reuzenrad zag hangen.
Ze zijn het helemaal aan het afbreken. Paul is tussen de middag even gaan kijken en heeft een praatje gemaakt met iemand van het Nederlandse bedrijf dat het rad twee keer per jaar opbouwt en weer afbreekt.
Het staat steeds een maand of drie en dan gaat het weer voor 3 maanden in de opslag, kosten daarvan zijn 13 miljoen per jaar! Je hoort nog eens wat.
 Ik kwam bij de Seine en wandelde bovenlangs in de richting van Île de la Cité.
 Pont des Arts met op de achtergrond een bouwkraan bij de Notre Dame.
 Vroeger hingen er allemaal slotjes op de rekken van Pont des Arts, maar die werden op den duur zo zwaar dat het een gevaar werd voor de boten die eronder door kwamen.
Nu zijn de rekken vervangen door glas en worden de slotjes om de lantaarnpalen geknoopt.
 Ik keek even achterom en zag toen dat het bovenste deel van de Eiffeltoren helemaal verdwenen was.
 Ik stak Pont Neuf over en wandelde langs Quai de l'Horloge verder naar Tour de l'Horloge du Palais de la Cité.
 De schitterende klok is de oudste openbare tijd in Parijs.
 In de verte zag ik Palais du Justice de Paris
 En toen kwam ik bij de Notre Dame....
Natuurlijk hebben we het Drama op tv gezien en ook daarna wel rapportages hoe het er nu uitziet, maar als je hier dan loopt schieten woorden te kort.
Het is inderdaad alsof het hart van de stad weg is, echt verschrikkelijk.

Op de afscheiding staan allemaal foto's van hoe ze de restauratie aanpakken.
Heel knap dat er mensen zijn die dat kunnen, want als je sommige foto's ziet zou je denken dat het onbegonnen werk is.

 Square Jean XXIII was een prachtig klein parkje achter de Notre Dame, ik heb er heel wat keren heerlijk gezeten, maar nu is het helemaal afgezet en een soort werkplaats geworden.

 Terwijl ik zo een rondje om de Notre Dame liep kwam ik de eerste Invader van de dag tegen.
 In Square René Viviani heb ik een poosje gezeten en een boterham gegeten.
Ook al was het vandaag een grauwe dag, het was helemaal niet koud.
 Een cactus Invader
 Bij de Shakespeares en Company boekwinkel zag ik de eerste boekentil.
 Even verderop zag ik een pinguïn Invader
 Geen invader maar een gevel met een ontzettend knap mozaïek.
 Deze Invader hangt aan het begin van Rue du chat qui pêche
 Dit is de smalste straat van Parijs en er is ook een legende over de kat (klik)
 In deze straat zag ik een alien, maar de app zei dat hij niet door Invader was gemaakt. Toen ik me omdraaide om verder te lopen, zag ik deze, en dat was wel weer een echte.




Op Place Saint-Michel zocht ik bij La Fontaine Saint Michel een cache en kwam ik een andere geocacher tegen.
Weer een leuk moment om wat Frans te oefenen.
 En aan de overkant van het plein zag ik in de verte weer een Invader, waar ik uiteraard naar toe liep om een foto te maken.
Rondom het plein zitten iets van 5 boekenwinkels van Gilbert Jeune, iedere winkel verkoopt een bepaald genre.
In deze winkel verkopen ze kantoorbenodigdheden en tekenmaterialen; ik kocht er wat stickertjes en washitape.
Deze invader zag ik ook al van een afstandje. Er stond iemand voor om er een foto van te maken, ik ben dus niet de enige :-)
 Ook terug liep ik over Pont Neuf, die groteske koppen erop blijf ik toch apart vinden.
 Ook op Pond Neuf zag ik de laatste invader van vandaag. Het was echt een geluk dat mijn oog er op viel.
 Vanmorgen liep ik bovenlangs en daarom besloot ik om nu beneden over de Quai te lopen.
Hier vond ik het water wel heel erg hoog staan en omdat er ook een 'viaduct' was,  waar heel veel mensen gebruik van maakten, besloot ik die kant op te gaan.
 Nou dat viaduct bleek een tunnel te zijn waar maar geen eind aan kwam.
Uiteindelijk kwam ik halverwege de weg langs Jardin des Tuileruis weer boven de grond.
 Dat kwam wel mooi uit want toen ben ik de jardin doorgestoken en via Place Vendôme terug gelopen richting het appartement.
Nu liep ik aan de andere kant van de weg en kon ik de zonnestralen op het pand van Louis Vuitton mooi op de foto zetten.
 Ik maakte nog een hele kleine omweg langs het postkantoor, waar het me gelukt is om een aantal postzegels te kopen en toen vond ik het wel mooi geweest voor vandaag.
Thuis heb ik de foto's gedaan, caches gelogd en eten gekookt.
Paul wilde nog koffie kopen om op zijn werk te drinken en toen zijn we na het eten samen boodschappen gaan halen voor de komende paar dagen.
En nu kunnen mijn voeten eindelijk uitrusten. :-)

3 opmerkingen:

trompke zei

Indrukwekkend, de Notre Dame. De opbouw schijnt niet erg soepel te verlopen. Kan nog wel even duren voordat ze "af" is.

Jolande zei

Als je de foto's van de ravage ziet, dan vind ik het sowieso heel erg knap dat ze dat kunnen restaureren.
Het grootste probleem dat ze nu hebben zijn de in elkaar gesmolten steigers die er stonden omdat er werkzaamheden aan de gang waren. Die moeten nu eerst als een soort mikado uit elkaar gehaald worden en dat duurt al een paar maanden. Maar knap dat er mensen zijn die dat kunnen, want het is echt doodzonde hoe het nu is.

Margriet zei

Ik hoop echt dat het lukt om de Notre Dame te herstellen, het hoort zo bij Parijs! Mooie wandeling heb je gemaakt!