zondag 26 april 2020

Lockdown dag 36

Terwijl Paul en Julian iets op tv zaten te kijken dat
 had ik het met Jasmine over mondmaskers.
Vanaf 4 mei worden ze hier verplicht in het openbaar vervoer en mogelijk ook op andere plaatsen waar de 1,5 meter regel niet gehandhaafd kan worden.
Niet dat we nu van plan zijn om erop uit te gaan, we zitten hier goed op ons eiland, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om er een aantal te hebben.
Ik had de website al eens een aantal keren bekeken, maar daar stonden dingen op die elkaar tegenspraken, dus ik dacht toen ik wacht nog wel even.
Na de persconferentie van vrijdagavond is het ding weer aangepast en ook wat duidelijker gemaakt, dus ben ik maar eens begonnen om het patroon uit te tekenen.
Een van de regels is dat je een mondmasker moet dragen als je een mondmasker gaat maken ROFLOL, waarom ga ik nou mondmaskers maken....
 Enfin toen ben ik ook maar eens in mijn stoffenbakken gedoken om stof te zoeken die geschikt is om door te ademen, niet te grof geweven is en ook goed tegen hogen temperaturen kan.
Ik had nog katoen over van dekbedhoezen die ik eens gemaakt heb en dat leek me er wel geschikt voor, dus die gingen in de 95 graden was.
Op het allerlaatste moment heb ik er ook nog linten en 5 meter biasband bij gegooid, maar dat was niet zo slim van mezelf, dat biasband had ik beter even eerst vast kunnen stikken...
 Het eten vanavond was geen succes. Paul wilde graag krieltjes eten en had gekruide besteld.
Die konden niet in de frituur, maar moesten gebakken worden, dus ik bakken en bakken en bakken en die dingen werden natuurlijk totaal niet gaar.
Bovendien hadden ze een zeer sterk overheersende komijnsmaak en dat vonden we geen van allen lekker, dus ging de frituurpan aan om frietjes te bakken.
De vegaburgertjes hadden al langer opgestaan dan moest en om die nog een kwartier te laten staan zag ik niet zitten, dus die eten we morgen wel op brood, dus bleef alleen de sla nog over van het oorspronkelijke menu.
De lappen stof heb ik netjes gestreken, het biasband heb ik terwijl ik naar het journaal keek weer helemaal goed zitten vouwen en er daarna ook nog even de bout overheen gehaald, dus alles ligt klaar om er mondmaskers van te gaan maken (als ik nog weet hoe ik naaien moet :-) )
Vanavond heb ik nog twintig minuten in de tuin gestaan om te kijken of ik "het treintje" van Elon Musk voorbij zag komen, maar helaas.
Wel waren de sterren prachtig om naar te kijken, normaal vliegen er hier best veel vliegtuigen over, nu helemaal niets, het was een hele mooie hemel om naar te kijken.

7 opmerkingen:

Marion van de Sande zei

Wat een prachtige stoffen, echt heel mooi. Ik quilt en als ik deze stoffen zie dan reiken mijn handen automatisch naar de Belgische grens ;-)

Het zijn oude stoffen zeg je? Dus niet meer te koop? Ze zijn echt prachtig, beetje toile de jouy-achtig.

Is er nog sprake van terug gaan naar Parijs of heeft Parijs het inmiddels opgelost door toch maar een Franse man/vrouw op te leiden?

Margriet zei

Ik zit al een paar weken te twijfelen over mondmaskers, weet nog steeds niet of het verstandig is en welke dan het beste is.

Jolande zei

Marion blijf gerust in Nederland want daar heb ik de blauwe stof vandaan.
Ik heb het gekocht toen we van Best naar Roosendaal gingen verhuizen, dus dat is al meer dan 25 jaar geleden, maar ik weet niet meer waar. Ik had er van alles van gemaakt: gordijnen, dekbedhoezen, overtrekken voor van die ronde tafeltjes en kussens. Toen vonden we dat heel mooi nu zou ik er niet meer aan moeten denken :-)
De meest witte stof is wat nieuwer en komt bij Ikea vandaan. Wij hebben lange dekbedden en het is heel lastig om dekbedhoezen te vinden die van katoen zijn en die ik mooi vind, dus soms koop ik hoezen die me wel aanstaan en die "verbouw" ik dan en daar is deze stof van overgebleven.

Wat Parijs betreft, misschien dat we na de zomer nog terug "moeten", maar...het bedrijf waar Paul werkt had twee jaar geleden een 'geweldig' besparingsplan, niet alleen moesten er tig mensen weg (waardoor ze nu zo'n puinhoop situatie hebben met het werk van Paul), maar mensen moesten dichter op elkaar gaan zitten, er kwamen minder bureaus want met vrije en ziektedagen zou toch nooit iedereen tegelijkertijd aanwezig zijn.
Niemand had meer een vast bureau, stoel of toetsenbord, waar toen al veel protest tegen was omdat, zeker een toetsenbord, nou niet echt hygiënisch is, maar protesten hielpen niet en de besparing ging door.
Nou je voelt hem waarschijnlijk al aankomen in deze tijd van corona en anderhalve meter afstand ROFLOL
In Parijs is het helemaal een probleem, dus voorlopig zal Paul wel vanuit huis kunnen werken.

Margriet ik heb er ook lang over getwijfeld, vooral omdat ze in het begin zeiden dat het niet helpt om jezelf te beschermen.
Nu is het verhaal dat het helpt als iemand besmettelijk is en dat het 70 tot 80 procent help.
Maar het is hier verplicht in sommige gevallen en je hoort overal dat de winkels het ook verplichten en ik heb er dan maar liever een paar voor mocht het nodig zijn, dan dat ik dan halsoverkop moet gaan beginnen.
Je kunt ze ook heel goed van bandana's en elastiekjes maken, maar die hebben we niet in huis en stof wel.
Ik denk dat als ik zelf ergens naar toe zou moeten waar veel mensen zijn ik er wel een op ga zetten, beter safe than sorry.
Hier heeft de overheid een patroon goedgekeurd, je kunt eens kijken als je wil: maakjemondmasker.be

trompke zei

Tja... mondmaskers. Inderdaad een web van elkaar tegensprekende adviezen. Geweven stof zou niet goed zijn. De openingen zijn te groot. Je zou geperste vezels moeten gebruiken. Sommige stoffen (wegwerp)tassen en (wegwrp)overalls zijn gemaakt van dat materiaal. En dan moet het ook nog zo'n 4 lagen bevatten. Pijpenrager op je neus. Uitwasbaar... Youtube staat vol met mondkapjesfilmpjes. Ik ben gelukkig in het bezit van FFP2 maskers, maar die kan ik niet uitwassen.
Ik zie door het bos de bomen ook niet meer. Maar hoe kunnen ze iets verplicht stellen wanneer er nauwelijks goede mondkapjes te koop zijn?

Jolande zei

Die vraag werd hier dus ook gesteld en toen was het antwoord: zelf maken.
Julian valt in een groep die via het Rode Kruis 20 maskers zou krijgen, maar daar hebben we ook niets van gezien.
Paul heeft erover gebeld en dan krijg je weer het kastje en de muur...
Vandaag was er hier ook paniek bij veel gemeenten, want die hebben opdrachten gegeven voor katoenen mondmaskers en toen was er weer gezeur over de stof, maar vanmiddag hebben de virologen dan gezegd dat katoen prima is.
De filmpjes en verschillende maskers heb ik ook gezien, maar ik hou me dan maar aan het goedgekeurde patroon van de overheid.

Margriet zei

Ben je al aan het naaien geweest? Is dat patroon van België een beetje te doen? Ik ga ook zeker nog wel bezig, maar zolang ik nauwelijks de deur uitkom is de noodzaak er nog niet zo. Ik merk trouwens wel dat het steeds drukker op straat wordt!

Jolande zei

Ik heb er eentje af, als je kunt naaien is het wel te doen. Ik ga nu in serie werken en heb vanmiddag een knipmiddag gehouden.