maandag 6 januari 2020

Parijs 6 januari

 Vanmorgen ging ik op pad op voor een bepaalde cache foto's te maken op Rue la Fayette en Place de la Bourse en daar ben ik via allemaal kleine straatjes naar toe gelopen.
Je komt hier regelmatig een 'strijkijzer' gebouw tegen, ik zou de kamers van dit gebouw best eens willen zien.
 In Rue de Hanovre staat een heel mooi Art Nouveau gebouw, maar de straat is zo smal dat ik het niet op de foto kreeg.
 Een stukje verderop waren ze een gebouw aan het renoveren, de klok is vast al gedaan, want die schitterde zo mooi in het zonlicht.
 Het gebouw van Credit Lyonnais is ook heel mooi om te zien.
Jaren geleden werkte Paul voor deze bank en de eerste keer dat hij voor zijn werk naar Parijs ging moest hij in dit gebouw zijn.
 In een etalage van een bioscoop stonden allemaal filmfiguren, ik maakte een foto van Yoda voor mijn mapje.
 De bioscoop zat in een galerij met allemaal speelgoedwinkels, er was een winkel die alleen maar Harry Potter spullen verkocht.
 Toen ik de hoek om liep zag ik dit
 Op de terugweg kwam ik langs Bibliothèque National en daar ben ik even binnen gaan kijken.
Voordat ik naar binnen mocht moest ik door een beveiligingspoortje en werd mijn tas bekeken.
 Binnen was het heel mooi, maar lastig om foto's te maken. Deze foto moest ik door twee glazen deuren heen maken.
 Beneden waren ook nog zalen, maar daar was, voor zover ik zien kan, een badge voor nodig. Aangezien Paul de bibliotheek ook wil zien, gaan we wel een keer samen, dan kan hij uitvissen hoe het allemaal werkt.
 En daar zag ik weer een Invader, dit is al een oudje, nummer 95 van de 1434 die er in Parijs gemaakt zijn.
 Ik zorgde ervoor dat ik bij Monoprix uitkwam, zodat ik gelijk even boodschappen kon doen voor de komende twee dagen.
Het is net als vroeger in Nederland, toen deed ik ook om de paar dagen boodschappen als ik de kinderen naar school bracht, pas in Belgie zijn we een keer per week gaan doen.
 Ik lunchte in het appartement, dronk een kop koffie en gunde mijn voeten wat rust.
Daarna ging ik naar Palais Royal waar ik het kunstwerk les deux plateaux, oftewel les marbres de Buren, bekeek en er de antwoorden op de vragen van een Earthcache zocht.
 Daarna ben ik door de Jardin du Palais Royal gewandeld.
Overal in de tuinen staan metalen stoelen, hier stonden er een aantal met regels van gedichten in de rugleuning.
De stoeltjes zaten per twee aan elkaar vast en in de tussenstukken zat iets van een recorder waar je naar het gedicht kon luisteren; heel apart.
 Deze lange laan met bomen lijkt me nou heel mooi om in elk seizoen te fotograferen.
 Er zaten heel veel mensen op stoeltjes te genieten van het zonnetje.
Ik ga hier zeker nog eens een keer naar toe met een boek en een thermosfles koffie :-)
 Zelf heb ik een poos op een bankje naar jeu de boules zitten kijken.
 Vervolgens ben ik nog even naar het Louvre gelopen voor een Wherigo die niet lukte, onderweg zag ik deze kiosk
 en zulke reclamezuilen kom je bij ons ook niet tegen, maar ik vind ze wel erg mooi.
 En weer een Invader!
 Toen vond ik het wel weer mooi geweest en ben ik richting huis gegaan.
Ze waren bezig met het afbreken van de kerstmarkt en ik ben heel benieuwd of het reuzenrad nu ook afgebroken of verplaatst gaat worden.
Thuisgekomen heb ik een heerlijke beker warme chocolademelk gemaakt, die had ik wel verdiend na weer 10 kilometer gewandeld te hebben.

2 opmerkingen:

Margriet zei

Wauw, je hebt weer heel wat afgelopen! Die brieven/uil gang is echt leuk! En wie weet kan je die laan met bomen wel in elk seizoen fotograferen ;-)
Die stoelen met gedicht vind ik ook erg leuk bedacht!

trompke zei

Tjong, wat loop jij veel. Ik loop 3 km per dag haha. verder kom ik niet.
En naar die strijkijzerhuizen ben ik ook altijd al nieuwsgierig geweest.