zondag 23 juni 2024

Santos Populares

 Aan de overkant van de nieuwe mural in Ribeira Grande, op Praça do Emigrante, zag ik kleurrijke poppen staan.
Maar nu wist ik dat het de Santos Populares zijn.

De drie Santos op de Tronos de Santo Antonio, die deze keer felrood was.
Santo António

Santo João
en Santo Pedro.

Konden we de vorige keer dat we de teksten op de vlaggetjes zagen, maar met moeite een paar woorden lezen, nu kon ik de meeste wel zo lezen.
" Het is de nacht van São Pedro
ze schieten vuurwerk in de lucht
Ik zet de majerico* voor het raam
En ga de straat op om te dansen."

*majerico is een basilicum soort
Basilicum heb ik nergens gezien, maar wel weer de alâmpadas; een soort van offering.

Gisteravond hebben we in de gaten gehouden of er vuurwerk zou zijn, maar niets gezien...


2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Je bent hoe langer hoe meer thuis

Marthy zei

Geen vuurwerk maar de poppen zijn leuk.