zondag 10 juli 2022

Era uma vez...

 Er was eens...
 
Ik ben gek op sprookjes en heb ook heel wat sprookjesboeken.
Een paar weken geleden waren we op zoek naar fotopapier en was ons verteld dat de grote Solmar in Ponta Delgada dat waarschijnlijk zou hebben, dus gingen we daar kijken.
Bij de ingang stond een grote tafel met boeken en ik vind het altijd leuk om even te kijken.
Er lagen ook sprookjesboekjes, wel iets van 60 verschillende!
We bekeken de titels en herkende veel sprookjes en ik kon het natuurlijk niet laten om het boekje van mijn favoriete sprookje, Assepoester, mee te nemen.
Thuis ontdekte ik dat er een ook een cd in zat.
En dat maakt het een heel stuk handiger om het te lezen, want in mijn hoofd klinkt alles heel anders dan het uitgesproken wordt.
Het verhaal wordt afgewisseld met stukjes van een lied, dat op het eind helemaal gezongen wordt.
Die liedjes zijn oorwurmen :-) dus ik loop ze de hele dag te zingen.
Omdat dit enorm helpt met het leren van de Portugese uitspraak gingen we terug naar de Solmar om meer boekjes te kopen.
Ik was van plan om er 20 te kopen en had een lijstje gemaakt van de boekjes die ik wilde hebben.
Dat feest ging niet door, want de boekjes zijn zo populair dat ze over de toonbank vliegen.
Er waren nog 13 verschillende en die hebben we toen allemaal meegenomen.
Niet in alle boekjes zit een cd, maar ze staan allemaal op het YouTube kanaal van de uitgever, wat ik wel makkelijk vind omdat ik toch veel op mijn labtop werk.
Ik ben niet met Assepoester begonnen, maar met nummer 1 van de serie: Roodkapje
Inmiddels heb ik dat helemaal vertaald en kan ik het liedje redelijk goed meezingen, dus nu zijn Os Três Porquinhos (De Drie Biggetjes) aan de beurt.
En omdat de boekjes wel weer binnen zullen komen, gaan wij nu elke week een keer langs bij de Solmar net zolang tot ze er weer zijn :-)
 

2 opmerkingen:

Marthy zei

Wat een leuk idee om zo de uitspraak van een taal goed te leren. Ik heb even geluisterd en wordt heel duidelijk gezongen.

Margriet zei

Wat leuk om die boekjes te verzamelen, je leest sprookjes en leert er de taal ook nog van!