zondag 3 januari 2021

Lockdown dag 288

 Het was een grijze, koude dag, maar het leek ons toch wel een goed idee om een wandeling te gaan maken.
We kozen een labcache uit in Huldenberg en daar aangekomen parkeerden we de auto in de buurt van het gemeentehuis.
Aan de zijkant van het gemeentehuis staat dit mooie kunstwerk van een inuït.
Op het pleintje voor het gemeentehuis stond een kerststal naast de waterpomp.
De waterpomp is geschonken door graaf en gravin de Limburg-Stirum-Thiennes-de Rumbeke, ter gelegenheid van hun vijftig jarig huwelijk.
Het deed me denken aan een vroegere collega, die had ook een dubbele naam en was getrouwd met iemand die een dubbele naam had, je was een half uur bezig om haar naam te typen :-)
De kerk ligt boven het dorp en via het pad met de trappen liepen we er naar toe.
en via het kerkhof liepen we naar een straat waar we dit huis zagen
De bel bovenop het dak viel ons op, dat hebben we nog niet eerder gezien.
De straat splits zich in twee wegen en op die splitsing staat ook weer hoger dan de omgeving, de kapel van Sint Rochus.
Die hebben ze gebouwd na de pestpandemie en een paar keer per jaar is er een processie met het beeld van Saint Rochus, van de kerk naar deze kapel.
Bij de kapel moesten we een vraag beantwoorden en daarna liepen we weer terug naar het dorp.
We namen dezelfde weg weer van de kapel naar de kerk.
Overal in het dorp hangen bruine bordjes met de geschiedenis van het dorp, maar op het kerkhof zag ik nu ook transparante borden met teksten erop.
Deze gingen over de Eerste Wereldoorlog en op de bruine bordjes eronder stond een verhaal over de Spaanse Griep.
Lezen over de Pest pandemie en de Spaanse Griep tijdens de Corona pandemie... ik zei tegen Paul dat ik een thema zag.
Tijdens deze wandeling kwamen we er ook achter dat Huldenberg een kasteel heeft.
We zijn hier al heel wat keren langs gereden, maar we hebben het nooit gezien.
en dat komt omdat aan de overkant van de weg, in de bocht dit kunstwerk staat, waar onze aandacht altijd naar ging.
Het kunstwerk heet De Ontsnapping, en de kunstenaar was geïnspireerd door plastic speelgoed rennertjes die vroeger in pakken waspoeder zaten.
Hij heeft ze nu in het groot gemaakt, inclusief de rand van de mal.
Achter de haag bij de renners zagen we nog dit soort van Dr Bibberspel.
Bij het kasteel en de renners waren de laatste vragen en nu bracht de bonuscache ons naar een pad tussen een oude boerderij en de slotgracht
en kwamen we uit bij waar vroeger een waterrad is geweest.
Vanaf hier wandelden we weer richting het dorpsplein en zo hadden we een mooi rondje Huldenberg gewandeld.
Op de route die we normaal rijden  zijn werkzaamheden en nu moesten we, net zoals op de heenweg, via een omleiding rijden.
Zo kwamen we door Sint-Agatha-Rode, waar we even gestopt zin om een foto te maken van de enorme plataan die in 1830 als vrijheidsboom werd gepland.
Zo zie je de hele kerstperiode geen een stalletje, nu zag ik de derde in drie dagen.
Voor de boom stond ook een transparant bord met een gedicht.
We reden verder naar huis via Zoet Water en dan kijk ik altijd even naar de grote paddenstoel die in een van de vijvers staat.
Toen ik nu keek zag ik ineens een kabouter staan.
Paul stopte, keerde de auto en parkeerde hem zo dat ik vanuit het raam deze foto kon maken.
Thuis heb ik natuurlijk gelijk even opgezocht sinds wanneer die kabouter daar staat, want ik kon me niet herinneren hem al eerder gezien te hebben.
Nou dat klopt ook wel want hij staat er sinds 22 december en is gemaakt door Ad Wouters.
Binnenkort wil ik, op een doordeweekse dag als het niet zo druk is, foto's dichterbij gaan maken.
Dit was natuurlijk een hele leuke afsluiting van een fijne wandeling.

3 opmerkingen:

Margriet zei

Wat leuk dat de paddenstoel een bewoner heeft gekregen! Zou dat huis met die bel misschien een school zijn geweest? Er zal toch een reden voor die bel op het dak zijn.

Jolande zei

Daar heb ik ook aan zitten denken. Ik heb gegoogled, maar lees alleen maar dat het de vroegere pastorie is.

Margriet zei

Misschien gebruikten ze de bel wel om gelovigen naar de kerk te lokken.