dinsdag 2 augustus 2022

Povoação

Povoação ligt in het zuidoosten van het eiland en het is nog steeds lastig om er te komen.
Tot aan Vila Franca do Campo is er snelweg, daarna moet je via de weg via Furnas nemen om er te komen.
Omdat het vanaf Furnas maar iets van 10 kilometer rijden is, besloten we om na ons bezoek aan de Lagoa das Furnas weer eens in Povoação te gaan kijken.
Die 10 kilometer gaat over een weg met ontelbare bochten en daar doe je best een poos over.
Wij zijn onderweg dan ook nog eens een paar keer gestopt om caches te zoeken en het uitzicht te bewonderen.
Zo was er in deze bocht een 'muur' van bloeiende hortensia's wat schitterend was om te zien.
Bij een volgende stop zagen we cage fising. Bij ons voor de deur zien we vissersboten in allerlei soorten en maten, maar dit hebben we nog niet eerder gezien op het eiland.
In Povoação aangekomen parkeerden we de auto bij de haven.
Aan de andere kant van het parkeerterrein stroomt de Ribeira do Purgar de zee in en zie je zout en zoet water elkaar ontmoeten.
De haven en hotel Do Mar, waar we de eerste keer dat we op het eiland waren een nachtje hebben gelogeerd.
Porta do povoamento; een monument voor de eerste kolonisten die hier in de vijftiende eeuw aan land kwamen.
We wandelden langs de kust en ontdekten dat op de punt voordat het strand begint, nu een prachtige infiniti pool is.
Langs het pad dat naar het strand gaat is een vrolijke muurschildering gemaakt.
Wij vonden het zwembad er heel uitnodigend uitzien en omdat er de afgelopen week weer kwallen waren in ons eigen zwembad, zijn we hier gaan zwemmen en dat was heerlijk!
Povoação is een plaats waar vooral de bewoners van het eiland op vakantie gaan, toeristen zie je hier nauwelijks.
Er was dus ook gewoon fijn plaats op het terras om een lekkere kop koffie te drinken.
We brachten de zwemspullen terug naar de auto, en gingen vervolgens nog even in het stadje rondwandelen.
Ze waren bezig om een vijver aan te leggen; het zag er al heel mooi uit.
We wandelden een stukje langs de rivier omhoog.
In het kader van je kunt geen kerken genoeg hebben, kwamen we langs de tweede kerk op nog geen kilometer afstand van de eerste.
In het centrum is een parkje, waar ook wat dieren gehouden worden, maar toen wij daar aankwamen was het (al) gesloten.
Aan de andere kant van de weg ligt het mooie dorpsplein.
En toen waren we alweer rond, want het is maar een klein plaatsje.
Het was leuk om hier weer eens rond te kijken en te zien hoeveel dingen er, ten goede, veranderd zijn.
Op de terugweg zijn we  gestopt op de miradouro om nog even een blik te werpen op Povoação.

Marthy zei

Wat is er daar bij jullie toch enorm veel te zien.