donderdag 3 augustus 2023

Ácaros deel 3

 Oftewel The Never Ending Story....
Het plan was om maandag de keuken weer in te ruimen, maar ik had om de een of andere reden het gevoel dat we er beter nog een paar dagen mee konden wachten en dat bleek maar goed te zijn.
Dinsdagochtend kwam ik boven en toen wandelde een heel mierenvolk over de vensterbank.
Die kwamen omhoog via de muur en helemaal bovenaan het raam kwamen ze naar binnen, langs het raamkozijn naar beneden en de vensterbank op.
Nu vind ik mieren ook niet echt lekker, maar dat komt hier regelmatig voor en er zijn bijzonder goede lokdoosjes voor, die we ook op voorraad hebben.
Er kwam een doosje op de vensterbank te staan en na een uur zag je dat het begon te werken.
Tegen de avond was het mierenprobleem opgelost!

Ging dat maar zo makkelijk met de mijten....
Woensdagochtend kwam ik boven en mijn oog viel op de zwarte doppen van de kruidenpotjes, die nog steeds op het linkerstuk van de aanrecht stonden, die zaten dus hellemaal onder de net uitgekomen piepkleine mijten....
Ik greep gelijk naar de alcohol en sprayde de hele boel ermee.
Die potjes heb ik dus allemaal stuk voor stuk met alcohol gepoetst toen ze uit het kastje kwamen, maar dat had blijkbaar niet geholpen.
We pakten een vuilniszak en daar hebben we de inhoud van alle potjes in gegooid; weg ermee.
De glazen potjes hebben we in de vaatwasser gezet en die op 70 graden laten draaien en de doppen hebben we een half uur in een pan laten koken.
Nu hebben we het idee dat het hele mijtenprobleem misschien ontstaan is in een of meerdere van de kruidenpotjes, wat zou verklaren waarom ze via de wasemkap naar beneden kwamen.
Eigenlijk hoop ik dat maar, want dan is de bron nu helemaal weg.
Nou dat wordt dus weer afwachten én nieuwe kruiden kopen.
 
We zijn overigens niet de enigen met een ongedierte probleem.
Vanmorgen kwam de pestcontrol bij de  AL (AirBnB) hier een huis verderop.
Daar zijn ze de halve maand juli bezig geweest met vanalles en nog wat.
Er kwam een nieuw toilet en een nieuwe kookplaat en daarna bleef het huis twee weken dicht en dat doe je niet voor de grap in het hoogseizoen.
Nu hebben wij de afgelopen maand drie keer een verdwaalde kakkerlak in huis gevonden (ik was bang dat dat de volgende plaat zou worden...) dus we hadden al tegen elkaar gezegd van er is vast een kakkerlakkenplaag in de AL.
Het is een oud en vochtig huis, dat ze, nadat ze het gekocht hadden, wat opgeknapt hebben, maar in de recenties lazen we toch regelmatig over vochtproblemen.
Een augustus zijn de eigenaren de hele dag bezig geweest en ´s avonds kwamen er huurders in en vandaag dus de pestcontole...
Nou als het kakkerlakken zijn hoop ik echt dat ze blijven waar ze zijn, want ik heb meer dan genoeg aan de mieren en de mijten.
 



2 opmerkingen:

Marthy zei

Jullie worden wel getroffen zeg. Sterkte er mee.

Bertiebo zei

Wat naar allemaal. Dat is een understatement