vrijdag 27 oktober 2023

Faial Dag 4 - Caldeira en Flamengos

 Toen we in Parque Florestal da Falca waren, waren we ook al een heel stuk op weg naar de Caldeira en die wilde ik toch eigenlijk wel heel graag zien.
Ook al was het wat later op de middag, het was goed weer en dan kun je zoiets beter gelijk doen i.p.v. uit te stellen, dus reden we omhoog.
Aangekomen op de parkeerplaats zagen we deze tunnel
en toen we daar doorheen liepen kwamen we op de miradouro en keken we zo de krater in.
Die is enorm; 2 kilometer in diameter en 400 meter diep.
Er staat geen water (meer) in, want tijdens de vulkaanuitbarstingen en aardbevingen van 1957-1958 zijn er scheuren in de bodem gekomen waardoor al het water weg loopt en de krater nu helemaal begroeid is.

Deze meneer heeft hier heel lang zo gestaan terwijl hij een of andere mantra mompelde.
Ik wilde hem niet storen om te vragen of ik een foto van hem mocht maken, maar kon het toch niet laten, dus heb ik er gewoon maar eentje gemaakt.

Deze rots in de krater wordt de altaar rots genoemd.

Boven de tunnel loopt een stukje van het wandelpad dat over de kraterrand heen gaat.
Er is ook nog een soort van miradouro met op het eind een klein kapelletje.
Aan de andere kant is een hek waarna de wandeling begint.
Het pad is heel smal en er is geen begroeing naast, dus je kijkt aan twee kanten zo de diepte in en dan waait het ook nog eens gigantisch, dus voor ons geen wandeling rond de krater.
Wij gingen weer terug richting Horta en kwamen onderweg door het dorpje Flamengos.
Hier was iemand druk bezig om het gebouwtje bij de bron opnieuw te schilderen.
Toen we de auto parkeerden aan de overkant van deze rij huizen, viel me op dat het eerste huis alleen maar een facade had, maar ik dacht dat ze dat opnieuw gingen bouwen.
Toen we terug kwamen van de wandeling naar de bron, zagen we dat de hele rij huizen alleen maar een voorkant is; er achter loopt een parkje.
Er stonden wel gebouwtjes voor toiletten en een glazen hokje waar kunst in stond en via trappen kon je daarboven op een soort dakterras komen dat als miradouro diende; heel apart allemaal.
Toen we uitgekeken waren zijn we in Horta nog even bij de Continente langs gegaan en daar zag ik op de parkeerplaats een auto staan waar ik een foto van moest maken.

 

 



1 opmerking:

Marthy zei

Wat imposant die krater. En dat pad langs de rand zou ik ook niet genomen hebben hoor.