vrijdag 13 januari 2023

Terug op het eiland

 Woensdag zijn we weer terug naar Capelas gegaan.
De reis was vermoeiend; trein vertraging, koffers omhoog moeten sleuren op een lange roltrap omdat op Zaventem alle roltrappen buiten gebruik waren en  je daar de lift niet mag gebruiken, verkeerd stoelen.
Dat zijn dingen die ik normaal gesproken wel van me af kan schudden, maar als dat bij de stress van het vliegen komt...
Maar op de vlucht van Lissabon naar Ponta Delgada hadden we een enorm lieve steward, die het stoelenprobleem heel fijn opgelost heeft en verder ook steeds kwam informeren of het nog goed ging met me.
Dat ging het gelukkig wel en ik heb fijn zitten lezen tijdens een hele kalme vlucht.

In PD hoefden we nauwelijks op de koffers te wachten, er stonden genoeg taxi's dus een kwartiertje later waren we thuis!!!

Twee maanden heeft het huis dichtgezeten en we waren dan ook benieuwd hoe we het aan zouden treffen.
Vrienden van ons hadden na een maand hun héle huis onder de schimmel staan, maar dan ook echt alles, dus Paul had de ontvochtigers geprogrammeerd dat ze elke dag een poos zouden draaien.
Gelukkig was er geen stroomstoring geweest (dan moeten ze gereset worden) dus ze hadden hun werk gedaan.
Het enige dat onder de schimmel stond waren dingen in de badkamer: wasmanden, stoel, toiletrolhouder, prullenbakje, allemaal van natuurlijke materialen.
En alle dingen van waterhyacint, dat is er echt heel gevoelig voor.

We hebben alles buiten achter het huis gezet, zo van daar kijken we morgen wel naar en zijn de benedenverdieping gaan poetsen, zodat we in een frisse slaapkamer konden slapen.

Gisteren heeft Paul alles schoongemaakt, terwijl ik de bovenverdieping poetste.
De luchtvochtigheid is erg hoog op het moment, dus het droogt allemaal langzaam, maar de schimmel is eraf!
In december is er een orkaan geweest, die maar rond het eiland bleef draaien.
We hadden al van Nuno en Marco gehoord dat het huis er nog stond en de rolluiken het gehouden hadden, maar we waren benieuwd naar de tuin.
Ik had me op het ergste voorbereid en dat was maar goed ook :-)
Maar het uitzicht maakt alles goed.
Gisteren was er een speciaal welkoms comité voor de deur: een school grote dolfijnen die we met het blote oog konden zien!
Het is heerlijk om weer terug te zijn.

 



3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik heb echt al verschillende keren geprobeerd te reageren. Ik kan alleen maar op mijn telefoon hè. Net ging het weer niet, maar nu klikte ik per ongeluk op 'intrrnrtversie weergeven', et voila. Ik wilde zeggen wat heerlijk dat jullie er weer zijn en dat de schade meevalt. En ik wilde natuurlijk ook zeggen heel erg brdankt voor je kaart. Wat een mooierd en vooral erg lief!

Marthy zei

Oh, je tuin, wat jammer. Maar tuinieren is leuk dus jullie gaan gewoon weer opnieuw beginnen.

Jolande zei

Whahaha Marthy, wij hebben allebei een grondige hekel aan tuinieren :-)
Paul gaat van de week windbrekers maken en we kijken wel wat er in het voorjaar nog opkomt en anders zetten we de hele tuin vol canna's :-)