woensdag 22 februari 2023

Batalha das limas regressa

 Nadat we de labcache in Parque Infantil Século XXI gedaan hadden zaten we op een bankje te bedenken wat we verder nog zouden gaan doen.
Het was vandaag heel rustig overal, dus ik dacht dat het misschien slim zou zijn om naar Lagoa te gaan en daar in de wijk bij het ziekenhuis weer eens te oefenen met autorijden.
Zo gezegd zo gedaan, ik reed een paar rondjes door de wijk, ik heb dus weer feeling met de auto, maar het rijden laat ik toch liever aan Paul over.
Nu we hier toch waren konden we ook nog wel wat caches zoeken, dus reden we naar beneden, naar de kust en gingen we op het kustpad bij de zonnewijzer in de buurt een cache zoeken.
Die bleek beneden bij een grote rots te liggen, dus leek het ons handiger om onze wandelschoenen aan te trekken, die meer grip hebben.
Terwijl we dat stonden te overleggen zagen we boven de muur een stukje container voorbij komen met daarin luid joelende mannen.
We dachten dat die terug kwamen van misschien nog een carnavalsviering.
Ze stopten vlakbij onze auto, waar wij net naar toe liepen.
Uit alle huizen kwamen mensen met bakken, emmers en weet ik wat, vol met balonnetjes die gevuld waren met water.
De kinderen begonnen naar elkaar te gooien en in no-time was er een heel watergevecht.
Wij bleven maar even op een afstandje staan, maar ze gooiden alleen naar elkaar :-) 
Bij de wagen werden pallets neergelegd, waar bakken met waterballons opgezet werden.
Die werden aan de mannen in de container gegeven, die kiepte zo'n bak leeg in de container en gaven die een stukje verderop weer leeg terug.
Duizenden en duizenden ballonnen werden in die containerbak gegooid en wij hadden geen idee waarom dat nou zou zijn.
We zochten de cache, wat best een poos duurde en toen we klaar waren, waren ze nog bezig met vullen, terwijl op de straat honderden kapotte ballonnen lagen.
Maar gisteravond kreeg ik via de FB pagina van de provincie Ponta Delgada het antwoord op de vraag wat er nu ging gebeuren met al die ballonnen.
Als afsluiting van Carnaval is op dinsdagmiddag, in de stad Ponta Delgada het Traditional Batalha das limas regressa, oftewel het waterballongevecht.
Ze bekogelen elkaar dan vanuit vrachtwagens met containerbakken, met waterballons.
En zo hebben we onverwacht weer wat geleerd over de gebruiken en tradities op dit eiland.



2 opmerkingen:

Marthy zei

Volwassenen die elkaar bekogelen met waterballons, ik moet er een beetje om lachen. Maar goed, ze doen er niemand kwaad mee en hebben waarschijnlijk dikke pret.

Margriet zei

Dat is nog eens leuk carnaval vieren, een waterballonengevecht! Dan zou ik wel meedoen LOL